Robots duiken al een kleine tien jaar op de winkelvloer op. De grote doorbraak in winkels laat echter nog op zich wachten. Lopen retailers ooit nog warm voor de wezens op wielen, of ligt hun nut vooral aan de achterkant van de operatie?

 

Robots verzetten al heel wat werk in retailland. Om precies te zijn achter de schermen, bij de logistieke afhandeling van orders. Daar brengen ‘robots’ – ook automatisch aangestuurde karretjes krijgen die naam – enkele artikelen en hele kasten naar orderpickers toe. Deze magazijnmedewerkers kunnen op die manier efficiënter werken. Bovendien zijn er ergonomische voordelen omdat robots de tilactiviteiten beperken.


Kunnen robots ook op de winkelvloer leiden tot voordelen voor retailer en werknemers? Aan de experimenten ligt het niet. Jaren geleden zijn er tests uitgevoerd met vakkenvullende robots en met wegwijzende en begroetende robots.


Pepper was van dat laatste een goed voorbeeld. Producent Softbank prees de robot aan als vondst voor in bijvoorbeeld winkels en hotels. Inmiddels is Pepper vooral nog te vinden in zorginstellingen. Daar dient ze door de weg te wijzen en bezoekers van informatie te voorzien. De productie van Pepper is in 2021 gestaakt.

 

...