Hackers hebben het steeds vaker gemunt op retailbedrijven. Door toenemende digitalisering en ketenintegratie nemen de risico’s alleen maar toe. Dit kun je doen om de dreiging te verkleinen en je weerbaarheid te verhogen.

 

Ruim driekwart van de retailorganisaties is vorig jaar door een ransomware-aanval getroffen. Dat is een stijging van 75 procent ten opzichte van een jaar eerder, becijferde cyberbeveiligingsbedrijf Sophos voor zijn jaarlijkse, internationaal georiënteerde onderzoek. De firma concludeert dat retail inmiddels de sector is met het op een na hoogste aantal ransomware-aanvallen – alleen de media- en entertainmentsector werd nog iets vaker getroffen door hackers. Een blik op het nieuws van de afgelopen jaren toont dat ons land hier geen uitzondering op is. Casa, Game Mania, IKEA, Albert Heijn, Gall & Gall, MediaMarkt, Wehkamp: stuk voor stuk hebben ze te maken gehad met een vorm van cybercriminaliteit.


Zoals ook bij de sectoren die vóór de retailsector geraakt werden, komt dit bijna altijd terug bij hetzelfde: de basisbeveiliging en daarmee weerbaarheid van een organisatie is onvoldoende op orde, stelt Migiel de Wit-Beets, partner cyber risk services bij Grant Thornton. Daarbij komt dat de retailsector veel ketens...