Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van H&M, Tikkie en McDonald's.
H&M
Als onderdeel van een ludieke actie integreert H&M augmented reality-opties van Snapchat in zijn app. De appgebruiker kan drie modecreaties virtueel aanpassen en dit beeld delen met vrienden en familie. De digitale creaties – die overigens niet te koop zijn – zijn door de moderetailer zelf gemaakt in samenwerking met een digitaal atelier en denktank uit Londen. De AR-tool geldt echter alleen als publiciteitsstunt: vooralsnog is de moderetailer niet van plan om het passen van digitale kleding voor alle kleding mogelijk te maken. De marketingdeal tussen H&M en Snapchat is voor appgebruikers ook zichtbaar als aparte filter in de social media-app.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van H&M, Tikkie en McDonald's.
H&M
Als onderdeel van een ludieke actie integreert H&M augmented reality-opties van Snapchat in zijn app. De appgebruiker kan drie modecreaties virtueel aanpassen en dit beeld delen met vrienden en familie. De digitale creaties – die overigens niet te koop zijn – zijn door de moderetailer zelf gemaakt in samenwerking met een digitaal atelier en denktank uit Londen. De AR-tool geldt echter alleen als publiciteitsstunt: vooralsnog is de moderetailer niet van plan om het passen van digitale kleding voor alle kleding mogelijk te maken. De marketingdeal tussen H&M en Snapchat is voor appgebruikers ook zichtbaar als aparte filter in de social media-app.
Tikkie
Tikkie wordt al jaren gebruikt door Nederlanders om een betaalverzoek te sturen naar andere consumenten, en groeit naar eigen zeggen vrolijk door. Ook onder bedrijven wordt het platform vaak gebruikt: in ons land gebruiken zo’n 25 duizend organisaties de betaaltool. ABN Amro introduceert hierom nu Tikkie Zakelijk, een aparte app waarmee bedrijven betaalverzoekjes kunnen aanmaken en versturen voor klanten. Hier hebben zij real-time inzicht in hun betalingen. De limiet voor zakelijke gebruikers ligt op de dertigduizend euro.
McDonald's
McDonald's lanceerde de afgelopen jaren in aanloop naar de feestdagen steevast een adventskalender. Hier konden fans dagelijks terecht voor tijdelijke kortingen op populaire producten. Deze publiciteitsstunt heeft plaatsgemaakt voor een game-app, genaamd Getaway Island. Via deze app kunnen fans iedere dag vanaf zes uur 's ochtends terecht voor games - om te ontsnappen aan de drukte rondom de kerstdagen - maar worden intussen verleid met in-app aankopen en kortingen die ze in de restaurants kunnen inwisselen.