De opvallendste kerstcommercials van retailers

De opvallendste kerstcommercials van retailers

Pratende peperkoeken, een langverwachte hereniging met Takkie of een familieruzie die met een lach en een traan wordt opgelost aan tafel: retailers gebruiken ook dit jaar weer alle ingrediënten voor een aandoenlijke of sentimentele kerstcommercial. Een aantal opvallende spotjes op een rij.

 
John Lewis

De kerstcommercial van John Lewis is een ware traditie geworden: ieder jaar zet de Britse retailer de toon. Dat is dit jaar niet anders. Een man van middelbare leeftijd leert worstelend skateborden. Aan het eind van de video wordt duidelijk waarom: wanneer de man – uitgerust met brace om zijn pols – de deur opent, staat er een pleegdochter voor de deur. Met inderdaad een skatebord in haar hand. Ook niet gek: het bedrijf heeft een samenwerking met goede doelen als Action for Children. 

Pratende peperkoeken, een langverwachte hereniging met Takkie of een familieruzie die met een lach en een traan wordt opgelost aan tafel: retailers gebruiken ook dit jaar weer alle ingrediënten voor een aandoenlijke of sentimentele kerstcommercial. Een aantal opvallende spotjes op een rij.

 
John Lewis

De kerstcommercial van John Lewis is een ware traditie geworden: ieder jaar zet de Britse retailer de toon. Dat is dit jaar niet anders. Een man van middelbare leeftijd leert worstelend skateborden. Aan het eind van de video wordt duidelijk waarom: wanneer de man – uitgerust met brace om zijn pols – de deur opent, staat er een pleegdochter voor de deur. Met inderdaad een skatebord in haar hand. Ook niet gek: het bedrijf heeft een samenwerking met goede doelen als Action for Children. 

Plus 

Wat John Lewis kan, kunnen we in Nederland ook. Want ook Plus raakt met zijn kerstcommercial opnieuw een gevoelige snaar. Waar de supermarktketen zich vorig jaar focuste op het thema eenzaamheid, speelt het verhaal zich nu af in een gezin met strubbelingen. Opnieuw met de slogan ‘Goed eten is samen eten’, zie je een boze tienerjongen die moeite heeft met de nieuwe liefde van zijn moeder. Hij verzet zich, maakt ruzie, en dan komt het op het laatste moment toch goed, met een omhelzing en een gedekte kersttafel. 

Albert Heijn 

Nadat vorig jaar de hamsters in de kerstige spotlights stonden, is het nu weer de beurt aan het fictieve gezin van supermarktmanager Ilse. In een huis in het (sprookjes)bos wordt dochtertje Robin voorgelezen uit het sprookjesboek, waarna zij alle familietaferelen tijdens de feestdag ziet door een magische bril. Met levensgrote peperkoeken, een rendier en – hoe kan het ook anders – de kerstman. 

Lidl 

Iedereen aan één grote kersttafel, waar de verschillen aan de kant worden gezet: ook Lidl ziet het als recept voor het perfecte spotje voor de feestdagen. Hoofdpersonage Freek, met een oostelijke tongval, durft zijn nieuwe vriend niet voor te stellen aan zijn vader en houdt hem verborgen. Tot hij er tijdens kerst achter komt dat zijn ouders al lang van de relatie af wisten. Ook in dit spotje worden verschillen vergeten aan de kersttafel. 

Aldi

De commercial van Aldi wordt in binnen- en buitenland met veel lof ontvangen. Dat is niet zo gek: de Duitse discounter heeft een parodie gecreëerd op kerstklassieker Home Alone. Met de inmiddels bekende wortelfamilie in de hoofdrol.  

HEMA

In een lijst die wordt gedomineerd door supermarkten, een ander soort reclame van eigen bodem: HEMA brengt met zijn kerstspotje een ode aan Takkie. De vertrouwde stem van Anneke Blok vertelt het verhaal van Takkie, die door een ongelukkig noodlot is terechtgekomen op een verkeerde luchthaven. Door weer en wind zoekt Takkie zijn weg terug naar huis, waarna hij in een HEMA-winkel wordt gevonden door zijn baasje. Eind goed, al goed.

Morrisons

Een van de weinige supermarktketens die zijn volledige kerstcommercial laat draaien om eten, is het Britse Morrisons. ‘Farmer Christmas’, de boeren kerstman, heeft voor dit spotje zijn arrenslee ingewisseld voor een met lampjes versierde tractor, waarmee hij een bezoek brengt aan de farmer’s market.  

Edeka 

Ook bij onze oosterburen weten ze hoe een feel good reclame eruit moet zien. Het script lijkt te zijn overgenomen van Hollywood-films: moeder en zoon, die staan te springen om de komst van familie uit het buitenland. Het hele plan loopt in het water wanneer de vlucht wordt geannuleerd. Wat uiteindelijk allemaal goed komt met een diner in een brandweerkazerne. 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!