In de winkelstraten was het vorig jaar 11 procent drukker dan in 2021, toen winkels vier maanden dicht waren. Gerekend vanaf 1 mei was er een daling te zien van 5 procent. Dat blijkt uit metingen van Bureau RMC.
Juli was volgens RMC de drukste maand. Daarna liep het aantal bezoekers terug. RMC wijst op de combinatie van hoge inflatie, extreme energieprijzen en de oorlog in Oekraïne. "In een paar maanden daalde de drukte met 20 procent."
De drukste dag in de binnensteden was wederom Koningsdag. "Een evenement dat jaarlijks de meeste mensen op de been brengt, maar niet noodzakelijkerwijs goed voor de retailers is", weet RMC. Zaterdag 26 februari, de eerste zaterdag dat er bij het winkelen geen 1,5 meter afstand hoefde te worden gehouden, was de tweede drukste dag. De vrijdag na Hemelvaart belandde op plek 3.
RMC verwacht dat 2023 gezien de economische onzekerheden een 'pittig retailjaar' wordt voor fysieke winkels. Het bureau voorziet een daling van de winkelstraatdrukte van 3 tot 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
Paul De Witt 20 jan, 08:42
Jaap Bakker 17 jan, 13:54