Wehkamp voert op korte termijn retourkosten in

Wehkamp voert op korte termijn retourkosten in

Wehkamp laat klanten binnenkort retourkosten betalen. Ceo Graham Harris van de webwinkel kondigt dat aan in het Algemeen Dagblad. Hij noemt het aantal teruggestuurde items 'shocking'.

In eerste instantie gaat het om 50 cent per geretourneerd artikel. Het bedrag kan nog omhoog als de maatregel te weinig effect oplevert. Overigens dekt het de kosten van het retourneren ook niet: voor Wehkamp kost verwerking van elk retour-artikel 2 euro.

Harris: "We hebben alles gedaan, geprobeerd het gedrag te veranderen met betere foto's, hulp bij 'de goede maat' kiezen, onze IT-mensen hebben alles uit de kast gehaald en dat hielp allemaal maar een heel klein beetje. Dan kun je niet anders."

Harris illustreert de omvang: "Op de afdeling retouren van Wehkamp komen elke dag 50.000 items retour. Er werken 150 mensen om dat dag in dag uit te kunnen verwerken. Ter vergelijking: om per jaar 11 miljoen pakketjes te versturen hebben we 28 mensen nodig."

Een kleine twee jaar geleden zag Harris nog niets in retourkosten, zei hij in een interview met RetailTrends. Hij was bang om 'weggeconcurreerd' te worden op het gebied van service. "Als Zalando en Amazon hun beleid op dit vlak wijzigen, zullen we daar goed naar kijken en mogelijk volgen. We zullen daar niet het voortouw in nemen. Het is te riskant om uit de band te springen", zei hij toen.

Reacties 6


Bert Gosenshuis 20 feb, 10:30

En terecht. Dit zou iedere aanbieder moeten doen.


Huub Vermeulen 20 feb, 10:36

Keurig en wanneer durft bol.com de stap te zetten?


Peter Hogendijk 20 feb, 10:37

Eindelijk. Zou Bol ook eens moeten invoeren.


Binnie Bouius 20 feb, 12:37

Super goede ontwikkeling in het terug dringen van de retouren!


Martijn Schrama 20 feb, 13:03

Bizar dat het maar 2 euro kost aan verwerking, is dat inclusief alles?
- Retourkosten
- % afgekeurd
- Personeelskosten
- Warehouse kosten
- it kosten


Ton Delsink 14 apr, 09:36

Eindelijk. Zou Bol ook eens moeten invoeren

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!