Retouren staan al jaren te boek als het grootste hoofdpijndossier van onlineretailers. Kosten aan consumenten rekenen voor het terugzenden van een pakketje waren lang de elephant in the room. Je kunt je afvragen waarom, want toen Wehkamp onlangs aankondigde als eerste grote pureplayer de stap te wagen waren de reacties overwegend positief. Alle reageerders op RetailTrends.nl steunen de stap en ook een poll van het AD waarin werd gevraagd of het terecht is dat Wehkamp dit doet, werd door 85 procent met ‘ja’ beantwoord (ca. 63.000 stemmen).


Eigenlijk is het gek dat het zo lang geduurd heeft voordat een grote e-commercespeler het aandurfde. Diverse kleinere webshops en multichannelers doen het al jaren. “Als je hier iets hebt gekocht en je je twee dagen later bedenkt, betalen we ook niet jouw buskaartje naar de winkel”, maakte voormalig Scotch & Soda-ceo Dirk-Jan Stoppelenburg ooit een mooie vergelijking in RetailTrends. Het modemerk heeft een winstgevende webwinkel, net als Dille & Kamille, dat ook retourkosten rekent. Bovendien tonen onderzoeken aan dat consumenten beter nadenken over hun bestelling en minder...