Retouren staan al jaren te boek als het grootste hoofdpijndossier van onlineretailers. Kosten aan consumenten rekenen voor het terugzenden van een pakketje waren lang de elephant in the room. Je kunt je afvragen waarom, want toen Wehkamp onlangs aankondigde als eerste grote pureplayer de stap te wagen waren de reacties overwegend positief. Alle reageerders op RetailTrends.nl steunen de stap en ook een poll van het AD waarin werd gevraagd of het terecht is dat Wehkamp dit doet, werd door 85 procent met ‘ja’ beantwoord (ca. 63.000 stemmen).
Eigenlijk is het gek dat het zo lang geduurd heeft voordat een grote e-commercespeler het aandurfde. Diverse kleinere webshops en multichannelers doen het al jaren. “Als je hier iets hebt gekocht en je je twee dagen later bedenkt, betalen we ook niet jouw buskaartje naar de winkel”, maakte voormalig Scotch & Soda-ceo Dirk-Jan Stoppelenburg ooit een mooie vergelijking in RetailTrends. Het modemerk heeft een winstgevende webwinkel, net als Dille & Kamille, dat ook retourkosten rekent. Bovendien tonen onderzoeken aan dat consumenten beter nadenken over hun bestelling en minder...
Retouren staan al jaren te boek als het grootste hoofdpijndossier van onlineretailers. Kosten aan consumenten rekenen voor het terugzenden van een pakketje waren lang de elephant in the room. Je kunt je afvragen waarom, want toen Wehkamp onlangs aankondigde als eerste grote pureplayer de stap te wagen waren de reacties overwegend positief. Alle reageerders op RetailTrends.nl steunen de stap en ook een poll van het AD waarin werd gevraagd of het terecht is dat Wehkamp dit doet, werd door 85 procent met ‘ja’ beantwoord (ca. 63.000 stemmen).
Eigenlijk is het gek dat het zo lang geduurd heeft voordat een grote e-commercespeler het aandurfde. Diverse kleinere webshops en multichannelers doen het al jaren. “Als je hier iets hebt gekocht en je je twee dagen later bedenkt, betalen we ook niet jouw buskaartje naar de winkel”, maakte voormalig Scotch & Soda-ceo Dirk-Jan Stoppelenburg ooit een mooie vergelijking in RetailTrends. Het modemerk heeft een winstgevende webwinkel, net als Dille & Kamille, dat ook retourkosten rekent. Bovendien tonen onderzoeken aan dat consumenten beter nadenken over hun bestelling en minder terugsturen als ze weten dat ze zelf voor de kosten opdraaien.
Dat laatste zou ook uit duurzaamheidsoverwegingen een goede reden kunnen zijn om overstag te gaan. Des te opvallender is het dat Wehkamp, dat weinig pretenties heeft op dit gebied, als eerste grote speler de stap zet. Zeker omdat ceo Graham Harris het eerder nog te riskant vond om hierin ‘uit de band’ te springen en pas zou volgen als anderen het voortouw zouden nemen. Maar Zalando en bol.com, op papier ambitieuzer op duurzaamheidsvlak, laten de angst om concurrentievoordeel te verliezen vooralsnog prevaleren.
Gek eigenlijk dat een grote e-commercespeler nu pas retourkosten durft te rekenen
Het is niet vreemd dat webwinkels momenteel voorzichtig zijn met risico’s. In deze editie van het magazine hebben we extra aandacht voor de e-commercesector. En het is duidelijk: die markt staat onder druk. Voormalig bol.com-baas Daniel Ropers neemt ons mee in de vooruitzichten voor webwinkels. Het voorzichtig goede nieuws: het wordt beter. Kanttekening: dat kan nog wel even duren.
De zwaarste periode breekt volgens Ropers aan voor partijen die anderhalf tot twee jaar geleden zijn begonnen. Zij konden volop meeliften op het positieve online sentiment – ook qua beschikbaarheid van kapitaal – dat tijdens corona ontstond. Zo’n partij is Dwarfs, een marketplace aggregator die succesvolle, kleine webshops opkoopt met het doel ze harder te laten groeien. “Ik ben optimistisch, dat is mijn aard als ondernemer. Ik verwacht dat de markt zich dit jaar weer normaliseert”, zegt oprichter Demian Beenakker in het coverinterview van dit magazine. Dwarfs haalde in september 2021 30 miljoen euro groeigeld op en een jaar later nog eens zo’n zelfde bedrag. Met al dat geld kon de startup enthousiast op overnamepad, maar de laatste aanwinst dateert alweer van een jaar geleden. Het wordt interessant om te zien hoe een businessmodel dat volledig gestoeld is op groei zich houdt als de zuurstoftoevoer wordt afgeknepen.
Over dat laatste hoeft Makro zich geen zorgen te maken. Groeien is er allang niet meer bij en de financiële nood is hoog. De Belgische tak is al failliet, maar de Nederlandse opende onlangs plotseling een onlineplatform waar ook particulieren terechtkunnen. Het is verleidelijk om de zet als een laatste stuiptrekking te zien. Zeker als je de webwinkel ziet: 2001 kwam even op bezoek. En dan worden ook nog eens geen retourkosten gerekend. Niet meer van deze tijd, toch?