Nog niet zo lang geleden was Forever 21 dé belofte van de fastfashionwereld. De Amerikaanse keten zou het gat tussen H&M en Primark perfect opvullen. De laatste jaren ging het echter hard bergafwaarts met de formule, die nu zijn zinnen heeft gezet op een comeback.

 

“Forever 21 is net wat goedkoper dan H&M en hipper en kwalitatief beter dan Primark.” Het zijn de woorden van Marie Lou Witmer, specialist in merk- en trendstrategie met een eigen adviesbureau op dat gebied. Het is april 2014 en Forever 21 heeft net zijn eerste winkel in Nederland geopend, tussen de Kalverstraat en het Rokin in hartje Amsterdam.


De opening is onderdeel van een groter plan, dat een enorme uitbreiding in fysieke winkels behelst. Op dat moment heeft de modeketen er zo’n 600, waarvan 130 buiten de Verenigde Staten. Een grote expansieslag in Europa moet voor een verdubbeling gaan zorgen. Het loopt anders. Op dit moment heeft Forever 21 nog iets meer dan 500 winkels wereldwijd. In Nederland is het merk niet meer te vinden. Op het hoogtepunt had de keten ruim vier miljard dollar omzet en was de ambitie een...