Twee gouden jaren kende de e-commercesector door de coronacrisis. Nu de wereld weer open is stagneert de groei. Niet verrassend, vindt Daniel Ropers. Maar, zegt de medeoprichter van bol.com: “Iedereen heeft de rugwind onderschat.”

 

Terwijl fysieke retailers de jaren 2020 en 2021 het liefst snel vergeten, zullen pureplayers er wellicht stiekem nog met weemoed aan terugdenken. Het kon niet op met de groei. Maand op maand gingen de omzetcijfers door het dak. Het CBS meldt over 2020 een online omzetgroei van 43,5 procent. Een sterkere groei werd nooit gemeten. Het jaar erna is de groei met 23,6 procent nog steeds stevig.


De spectaculaire groeicijfers zijn logisch te verklaren. Tijdens corona waren veel winkels voor korte of langere tijd dicht waardoor consumenten weinig andere keus hadden dan via internet te shoppen. En: uit veel onderzoeken over hoe de wereld er ná de pandemie uit zou zien bleek dat een substantieel deel van de groei blijvend zou zijn. Zo ondervroeg Capterra in de zomer van 2020 bijna 6.000 Europese consumenten, van wie bijna 60 procent aangaf dat het eigen koopgedrag door de crisis...