Op verschillende plaatsen in de wereld bestaan plannen voor een ondergronds systeem voor stadslogistiek. Dat maakt het leven bovengronds schoner, stiller, veiliger en simpelweg veel prettiger. Ook voor Nederland is dat – in theorie – veelbelovend.

 

De schop ging in januari de bodem in voor Cargo Sous Terrain (CST): een ondergronds logistiek systeem dat de belangrijkste steden van Zwitserland met elkaar moet verbinden. Het gaat om proefboringen en geofysische metingen die meer data moeten verschaffen over de Zwitserse ondergrond. Die data zijn nodig voor de vergunningsprocedure en de planning van het eerste deel van CST: een 71 kilometer lange tunnel die in 2031 het logistieke knooppunt Härkingen moet verbinden met de binnenstad van Zürich. 


Deze tunnel is nog maar het begin. Als alle plannen werkelijkheid worden, beschikt Zwitserland in 2045 over een 490 kilometer lang tunnelstelsel dat zich uitstrekt van Génève in het westen tot St. Gallen in het oosten, met aftakkingen naar onder meer Basel, Thun en Luzern. Door de tunnel lopen dan drie sporen met onbemande voertuigen die...