Gazelle is opnieuw de marktleider in de Nederlandse e-bikemarkt. Wel blijft Stella het bekendste merk onder de elektrische fietsen, blijkt uit de E-bike Monitor van Multiscope.
Gazelle vergrootte zijn marktaandeel van 16 procent in 2020 tot 19 procent in 2022. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk Stella (13 procent) en Sparta (11 procent).
Wel is Stella sinds 2020 het e-bikemerk dat de grootste naamsbekendheid geniet (27 procent). Daarna volgen Gazelle (22 procent) en Batavus (13 procent). Hoewel Sparta in de top-3 staat op het gebied van marktaandeel, associëren minder Nederlanders de merknaam met e-bikes (9 procent). VanMoof heeft een naamsbekendheid van 3 procent.
Elektrische stadsfietsen worden in de meeste gevallen (93 procent) voor privédoeleinden gebruikt, maar zakelijk gebruik groeit. Van de Nederlanders die een elektrische stadsfiets willen aanschaffen, wil 39 procent dit voor zakelijk gebruik.
Het gaat niet goed met e-bikemerken Stella en VanMoof. Wat is er aan de hand in e-bikeland? RetailTrends vroeg het aan marktonderzoeker Tom Bastian.
Kees van der Roest 13 aug, 20:04
Marco Canavaro 1 apr, 14:42
Gerard Smit 22 mrt, 20:51
Louis T. 22 mrt, 20:29