Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Best Secret en Gaïa Gaïa.
Winnaar: Best Secret
Best Secret kon in 2022 rekenen op een groeiend aantal actieve klanten en sterkere relaties met merken op het platform. Dat meldt het curated platform in zijn jaarverslag over 2022. Daaruit blijkt dat het modeplatform de omzetgrens van 1 miljard euro overstijgt.
In hetzelfde jaar introduceerde Best Secret een platform waarop luxe- en premiummerken hun overstock met korting kunnen aanbieden. Best of both worlds: merken behouden hun merkbelofte (luxe); klanten ervaren het gevoel van exclusiviteit. En dat blijkt aan te slaan: inmiddels komt een derde van de omzet uit het buitenland vandaan. Wel blijft Duitsland nog steeds goed voor de overige twee derde.
Verliezer: Gaïa Gaïa
Na ruim een maand
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Best Secret en Gaïa Gaïa.
Winnaar: Best Secret
Best Secret kon in 2022 rekenen op een groeiend aantal actieve klanten en sterkere relaties met merken op het platform. Dat meldt het curated platform in zijn jaarverslag over 2022. Daaruit blijkt dat het modeplatform de omzetgrens van 1 miljard euro overstijgt.
In hetzelfde jaar introduceerde Best Secret een platform waarop luxe- en premiummerken hun overstock met korting kunnen aanbieden. Best of both worlds: merken behouden hun merkbelofte (luxe); klanten ervaren het gevoel van exclusiviteit. En dat blijkt aan te slaan: inmiddels komt een derde van de omzet uit het buitenland vandaan. Wel blijft Duitsland nog steeds goed voor de overige twee derde.
Verliezer: Gaïa Gaïa
Na ruim een maand heeft de curator bekendgemaakt dat er een doorstart er niet inzit voor Gaïa Gaia. Het modemerk van echtpaar Zoe en Quince Karssen heeft het niet gered omdat een buitenlandse producent beslag had gelegd op het bedrijf. Afnemers annuleerden bestellingen doordat een leverancier ruim twee maanden te laat leverde. De keuze om vervolgens te produceren bij een buitenlandse distributeur werd uiteindelijk Gaïa Gaïa fataal: de opgelopen kosten van bijna anderhalve ton (140 duizend euro) konden niet meer worden voldaan.
Het is niet de eerste keer dat een merk van het echtpaar op de fles ging: in 2019 ging het merk Zoe Karssen failliet.