Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Action en About You.
Winnaar: Action
Ook begin dit jaar kan de vlag uit bij Action. De cijfers over het eerste kwartaal laten een forse stijging zien: de discounter zette de afgelopen maanden 36 procent meer om dan in 2022. De omzet bedroeg zo’n 2,5 miljard euro. De opening van 34 nieuwe winkels en stijgende inflatie droegen flink bij aan het succes van de retailer. Zonder de nieuwe winkels zou de omzet zijn gestegen met een kwart (24 procent).
Verliezer: About You
De zaken staan er een stuk minder goed voor bij onze oosterburen. Uit de jaarcijfers van About You blijkt dat de omzetgroei afzwakt. Ook het verlies van het Duitse modeplatform loopt rap op: onderaan de streep stond een verlies van 229 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling van het verlies van 2021, dat 124,4 miljoen euro bedroeg. Het is echter niet voor het eerst dat het bedrijf geen winst wist te maken: al jaren schrijft About You dieprode cijfers. Maar toch...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Action en About You.
Winnaar: Action
Ook begin dit jaar kan de vlag uit bij Action. De cijfers over het eerste kwartaal laten een forse stijging zien: de discounter zette de afgelopen maanden 36 procent meer om dan in 2022. De omzet bedroeg zo’n 2,5 miljard euro. De opening van 34 nieuwe winkels en stijgende inflatie droegen flink bij aan het succes van de retailer. Zonder de nieuwe winkels zou de omzet zijn gestegen met een kwart (24 procent).
Verliezer: About You
De zaken staan er een stuk minder goed voor bij onze oosterburen. Uit de jaarcijfers van About You blijkt dat de omzetgroei afzwakt. Ook het verlies van het Duitse modeplatform loopt rap op: onderaan de streep stond een verlies van 229 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling van het verlies van 2021, dat 124,4 miljoen euro bedroeg. Het is echter niet voor het eerst dat het bedrijf geen winst wist te maken: al jaren schrijft About You dieprode cijfers. Maar toch gloort er hoop aan de horizon: dankzij kostenbesparende maatregelen (op het gebied van voorraden, logistiek en marketing) en een minimumbestelbedrag hoopt het bedrijf toch winstgevend te worden.