Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Holland & Barrett en Hunkemöller.
IKEA
Dat IKEA het klanten zo makkelijk mogelijk wil maken om nieuwe meubels aan te schaffen, is inmiddels niets nieuws meer. De Zweedse woongigant is niet vies van digitale innovaties waarmee het bijvoorbeeld eenvoudiger wordt om een nieuwe bank in een bestaande woonkamer te plaatsen. Wat wel nieuw is, is dat er in steeds meer landen interieuradvies op afstand gegeven wordt.
Eenvoudigere klantgesprekken worden inmiddels veelal (bijna vijftig procent) afgehandeld door AI-chatbot Billie. Nu klantenservicemedewerkers minder simpel werk om handen hebben, wordt niet het personeelsbestand verkleind, maar worden mensen omgeschoold tot interieuradviseurs. Op afstand. Zo kunnen klanten er nu voor kiezen om een videogesprek te voeren met een servicemedewerker, voor advies. Daarmee hoopt de keten vooral jongere klanten over te...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Holland & Barrett en Hunkemöller.
IKEA
Dat IKEA het klanten zo makkelijk mogelijk wil maken om nieuwe meubels aan te schaffen, is inmiddels niets nieuws meer. De Zweedse woongigant is niet vies van digitale innovaties waarmee het bijvoorbeeld eenvoudiger wordt om een nieuwe bank in een bestaande woonkamer te plaatsen. Wat wel nieuw is, is dat er in steeds meer landen interieuradvies op afstand gegeven wordt.
Eenvoudigere klantgesprekken worden inmiddels veelal (bijna vijftig procent) afgehandeld door AI-chatbot Billie. Nu klantenservicemedewerkers minder simpel werk om handen hebben, wordt niet het personeelsbestand verkleind, maar worden mensen omgeschoold tot interieuradviseurs. Op afstand. Zo kunnen klanten er nu voor kiezen om een videogesprek te voeren met een servicemedewerker, voor advies. Daarmee hoopt de keten vooral jongere klanten over te halen IKEA-artikelen in huis te halen.
Holland & Barrett
Gezondheidsretailer Holland & Barrett heeft in zijn thuisland een nieuw winkelconcept gelanceerd, waar technologie een sleutelrol krijgt. In de flagshipstore in het Verenigd Koninkrijk, in shoppingcenter Bluewater, zijn allerlei technologische snufjes te vinden om 'kwalitatieve jaren aan de levens van klanten toe te voegen'. Zo zijn er biometrische apparaten en calculeren 3D-bodyscanners de samenstelling vet, spier, botdichtheid en spieropbouw van het lichaam van de bezoeker. Tot slot kunnen klanten in de winkel terecht voor een individueel adviesgesprek. En een gratis handmassage.
Het is nog niet bekend of het nieuwe concept ook wordt uitgerold binnen andere markten van de Britse retailer, zoals Nederland.
Hunkemöller
Ook Hunkemöller heeft wijzigingen aangebracht op de (digitale) winkelvloer. Alleen zijn deze aanpassingen niet direct zichtbaar voor klanten. Het Nederlandse lingeriemerk werkt sinds kort samen met Google Cloud. Het doel: datagedreven beslissingen nemen en klanten een betere omnichannel ervaring voorschotelen. Een van de nieuwigheden is dat klanten aan de achterkant gemakkelijker gesegmenteerd en geactiveerd worden. Zo kan het merk vrouwen actiever benaderen met bijvoorbeeld de juiste kledingmaat, op basis van hun aankoopgeschiedenis en voorkeuren. Naast dat dit moet zorgen voor meer aankopen, hoopt Hunkemöller met de inzet ook het aantal retourzendingen te verminderen. "Ontwikkelingen gaan razendsnel in de retailsector, en we willen een marktleider zijn op het gebied van digitale toepassingen", aldus IT-directeur Gordon Smit.