Verlies Picnic 200 miljoen, bijna verdubbeling

Verlies Picnic 200 miljoen, bijna verdubbeling

Onlinesupermarkt Picnic heeft vorig jaar een verlies van 208,7 miljoen euro geleden. Dat blijkt uit de woensdag gedeponeerde jaarrekening waarover het FD als eerste berichtte.

Het verlies is bijna verdubbeld ten opzichte van 2021, toen de app-only supermarkt 114,7 miljoen in het rood stond. De omzet groeide met 27,7 procent naar 918,3 miljoen euro. 

Picnic-oprichter Michiel Muller zegt tegen het FD dat het grotere verlies veroorzaakt is door hogere investeringen. Daar gaat de etailer dit jaar mee door. “We trappen eerder het gas verder in, dan dat we op de rem gaan staan.”

Onder meer het opstarten van het nieuwe gerobotiseerde dc in Utrecht kostte veel geld, zo’n 20 miljoen euro. Daarnaast zijn op het hoofdkantoor 250 nieuwe mensen aangenomen en is kantoorruimte bijgebouwd. Naar zaken als de bouw van nieuwe hubs en marketingkosten ging ook fors meer geld. Het verlies wordt ook veroorzaakt door overcapaciteit. Die ontstond doordat de vraag naar online boodschappen na de coronacrisis flink terugliep.

Picnic focust zich dit jaar vooral op groei in Duitsland en Frankrijk. Recent werden nog 64 steden in de omgeving van Parijs toegevoegd. In Duitsland denkt de websupermarkt dit jaar door te groeien naar een omzet van 400 miljoen euro.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!