Het aantal aanbiedingen van vleesvervangende producten in de supermarkt is gestagneerd. Die voor vleesproducten stijgen na een jaar van krimp juist weer, blijkt uit de Foldermonitor van Wakker Dier.
Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal aanbiedingen voor vlees en vleesvervangers bij van twaalf Nederlandse supermarktketens. De vega-aanbiedingen in het eerste en tweede kwartaal samen lagen in 2015 nog op 550, groeiden daarna hard en zijn nu gestagneerd rond de 3.000. Vleesaanbiedingen piekten in 2021 op ruim 10.000 en daalden het jaar daarop naar 8.800. Maar in het eerste halfjaar van 2023 waren het er weer meer: ruim 9.600.
Bij Albert Heijn, Lidl en DekaMarkt was het aandeel vega-aanbiedingen het hoogst, met respectievelijk 33, 28 en 27 procent. Aldi is hekkensluiter met 12 procent van de aanbiedingen die een vega-aanbieding is. Lidl heeft zich ten doel gesteld dat in 2025 zeker 50 procent van de aanbiedingen plantaardig is.
Reacties 0