Voor brillen en gehoorapparaten kun je al jaren terecht in de winkelstraat dus waarom niet voor een kunstgebit? Vanuit die gedachte ontstond Denticien, in 2022 verkozen tot RetailRookie of the Year. Oprichter Germen Versteeg vertelt hoe zijn winkelformule er een jaar later voor staat.
Van brillen zou je haast vergeten dat het medische hulpmiddelen zijn. Ze worden net zo goed beschouwd als modeaccessoire en je hoeft er niet voor naar een stoffige zorgpraktijk, maar gewoon naar de winkelstraat. Een fashionitem zal een tandprothese misschien niet zo snel worden, maar met Denticien is er sinds 2020 een winkelformule die kunstgebitten uit de klinische sfeer wil trekken.
Een jaar geleden werd Denticien tijdens RetailTrends Live uitgeroepen tot RetailRookie of the Year. Hoe heeft het bedrijf zich sindsdien ontwikkeld?
“Onze vierde winkel is nu open, in Hoorn. Daarnaast hebben we gewerkt aan het finetunen van de winkels, de klantbeleving en aftersales. Zo doen we nu een jaarlijkse oproep voor een gratis check van de prothese en kunnen we ook implanteren op locatie. Voorheen moesten...
Voor brillen en gehoorapparaten kun je al jaren terecht in de winkelstraat dus waarom niet voor een kunstgebit? Vanuit die gedachte ontstond Denticien, in 2022 verkozen tot RetailRookie of the Year. Oprichter Germen Versteeg vertelt hoe zijn winkelformule er een jaar later voor staat.
Van brillen zou je haast vergeten dat het medische hulpmiddelen zijn. Ze worden net zo goed beschouwd als modeaccessoire en je hoeft er niet voor naar een stoffige zorgpraktijk, maar gewoon naar de winkelstraat. Een fashionitem zal een tandprothese misschien niet zo snel worden, maar met Denticien is er sinds 2020 een winkelformule die kunstgebitten uit de klinische sfeer wil trekken.
Een jaar geleden werd Denticien tijdens RetailTrends Live uitgeroepen tot RetailRookie of the Year. Hoe heeft het bedrijf zich sindsdien ontwikkeld?
“Onze vierde winkel is nu open, in Hoorn. Daarnaast hebben we gewerkt aan het finetunen van de winkels, de klantbeleving en aftersales. Zo doen we nu een jaarlijkse oproep voor een gratis check van de prothese en kunnen we ook implanteren op locatie. Voorheen moesten klanten daarvoor naar de kaakchirurg, nu kunnen ze daarvoor ook bij ons terecht.
Tekst gaat verder onder het beeld
Verder krijgt de klant zijn aankoop voortaan mee in een mooi tasje, met een certificaat dat ondertekend is door de tandprotheticus. Dat neemt toch leuker mee dan een plastic bakje met een gebit erin. ‘Wow, ik ga met iets moois naar huis’, dat gevoel willen we oproepen. Eigenlijk bouwen we verder aan de merkwereld van Denticien, daar komt het op neer.”
Je had plannen voor een locatie in Rotterdam. Waardoor is die er nog niet?
“Eerlijk gezegd zijn we er niet aan toegekomen doordat we zo hard gewerkt hebben aan het concept. We hebben wel mensen gevonden die intern worden opgeleid voor die winkel. In 2024 gaat het echt gebeuren. Dan staat ook een opening in Breda op de planning.”
Hoort een andere locatiestrategie ook bij het finetunen van het Denticien-concept?
“We kijken inderdaad beter naar de plek en onze doelgroep. Onze tweede winkel, in Haarlem, kwam maar moeilijk op gang. Toen we daar eenmaal de deuren geopend hadden, bleek er bijvoorbeeld meer leegstand te komen in het gebied. Nu weten mensen ons te vinden en blijven we er zitten. We kijken voor nieuwe winkels voortaan beter naar de locatie, niet alleen naar wat beschikbaar is.”
Je wilt naar 25 winkels, vertelde je eerder. Nog steeds?
“Dat is nog steeds haalbaar, maar we gunnen onszelf wat langer de tijd: een jaar of acht in plaats van vijf. Dat komt ook doordat we kiezen voor autonome groei. Tot eind vorig jaar heb ik gesprekken gevoerd met verschillende investeerders om agressiever te expanderen. We kwamen echter niet op een lijn over de groei en het tempo. Ik heb zo hard gewerkt aan het concept en de onderneming, dat wil ik niet uitkleden. En ik heb ook geen zin om het bedrijf vol te hangen met financieringen. Dan ga ik liever wat langzamer, zo komen we er ook wel.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;