Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: HEMA en Getir.
Winnaar: HEMA
HEMA heeft Albert Heijn van de troon gestoten als sterkste sponsormerk in de cultuur-, sport- en evenementensector. Dat blijkt uit het jaarlijkse Sponsor Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Van de vijftig grootste sponsors heeft HEMA de meeste merkkracht in huis, stelt Beerda in zijn onderzoek. Albert Heijn, de nummer één van vorig jaar, staat nu op de tweede plaats en Jumbo is derde. "Ondanks alle aandacht die Team Jumbo-Visma afgelopen winter met de schaatsploegen behaalde en met de wielerploeg tijdens de Tour de France is sponsor HEMA veel bekender bij de Nederlandse bevolking", aldus Beerda.
Verliezer: Getir
Het was geen fijne week voor flitsbezorger Getir. Op dinsdag meldde het bedrijf internationaal
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: HEMA en Getir.
Winnaar: HEMA
HEMA heeft Albert Heijn van de troon gestoten als sterkste sponsormerk in de cultuur-, sport- en evenementensector. Dat blijkt uit het jaarlijkse Sponsor Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Van de vijftig grootste sponsors heeft HEMA de meeste merkkracht in huis, stelt Beerda in zijn onderzoek. Albert Heijn, de nummer één van vorig jaar, staat nu op de tweede plaats en Jumbo is derde. "Ondanks alle aandacht die Team Jumbo-Visma afgelopen winter met de schaatsploegen behaalde en met de wielerploeg tijdens de Tour de France is sponsor HEMA veel bekender bij de Nederlandse bevolking", aldus Beerda.
Verliezer: Getir
Het was geen fijne week voor flitsbezorger Getir. Op dinsdag meldde het bedrijf internationaal 2.500 banen te schrappen, zo'n 10 procent van het totale personeelsbestand. Twee dagen later werd bekend dat de flitsbezorger uit zes van de vijftien Nederlandse steden vertrekt. Getir stopt in Breda, Delft, Eindhoven, Groningen, Leiden en Tilburg. In deze steden zou te weinig besteld worden. Daarnaast sluit het bedrijf vijf magazijnen in Amsterdam. Dit naar eigen zeggen om de ‘voortdurende discussie’ met de gemeente Amsterdam over bestemmingsplannen van distributiecentra achter zich te laten.