Het Duitse modeplatform Klingel stopt zijn activiteiten begin volgend jaar. De Klingel Group onderzocht 'talloze maatregelen', maar vond geen investeerder die de bedrijvengroep wil voortzetten.
Klingel gaat nog door tot eind januari 2024. De groep lijdt al tijden verlies. Kostenbesparingen mochten niet baten. Sinds mei 2023 zit het bedrijf in een insolventieprocedure onder zelfbestuur. Klingen zegt een omzetdalingen met dubbele cijfers te zien. “Daarnaast heeft de conversie van de IT-systemen een flinke impact gehad op de bedrijfsvoering en impact gehad op de omzet en winst in de eerste maanden van 2023.”
Omdat er geen investeerder werd gevonden, bleef een permanente oplossing uit. “Gezien de lastige sector- en bedrijfssituatie is geen enkele geïnteresseerde bereid om in de bedrijvengroep als geheel te investeren en dit voort te zetten op basis van de uitgewerkte herstructueringsconcepten”, aldus de verklaring.
Inmiddels zouden enkele geïnteresseerde partijen zich gemeld hebben die de individuele merken en webshops van Klingel willen voortzetten. Ook worden er gesprekken gevoerd met investeerders over het verwerven van de merkrechten, webwinkels, klantenlijsten en overige activa.
Sven Axel Groos, ceo bij Klingel en Sven Christian Andrä, cdo, hebben inmiddels het bedrijf verlaten. Het bedrijf wordt nu geleid door cro Marcus Katholing en Hendrik Schmidt, cfo.
Klingel werd in 1920 opgericht in Duitsland. Het bedrijf verkocht destijds stoffen die met een postkoets naar klanten werden gebracht. In totaal heeft het modebedrijf webshops in elf landen, waaronder Nederland, België, Zweden, Zwitserland, Tsjechië en Frankrijk. In 2022 belandde Klingel op plek 91 van het Retail Merkenonderzoek.
Modeplatform Klingel trekt de stekker eruit
Gepubliceerd op 28 augustus 2023 om 15:35
17 jul, 01:35
28 jun, 23:38
Willy Dhont 24 feb, 12:19
rieksker vogel 19 feb, 22:35
Iris Kurstjens-Melger 26 jan, 12:23
A Gelten 16 jan, 18:29