Winnaar/verliezer van de week: Schaap en Citroen en Klingel

Winnaar/verliezer van de week: Schaap en Citroen en Klingel

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Schaap en Citroen en Klingel.

Winnaar: Schaap en Citroen

De cijfers van juweliersketen Schaap en Citroen maken maar weer eens duidelijk dat de meer vermogende consument weinig last heeft van krapte in de portemonnee. Op dure horloges bezuinigen ze in ieder geval niet, kunnen we opmaken uit de jaarrekening. Schaap en Citroen zag zijn omzet met 15 procent toenemen tot bijna 206 miljoen euro. Veruit de meeste omzet, zo’n 182 miljoen euro, komt uit de verkoop van horloges. Deze categorie groeide met zo’n 12 procent. Maar ook in sieraden en reparaties boekte het bedrijf meer omzet. Ook de nettowinst van Schaap en Citroen ging omhoog, van 32,8 naar 37,2 miljoen euro.

Verliezer: Klingel

Van postorderbedrijf naar moderne webwinkel. Niet iedereen kan de slag maken. Wehkamp lukte het wel, Bakker.com niet.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Schaap en Citroen en Klingel.

Winnaar: Schaap en Citroen

De cijfers van juweliersketen Schaap en Citroen maken maar weer eens duidelijk dat de meer vermogende consument weinig last heeft van krapte in de portemonnee. Op dure horloges bezuinigen ze in ieder geval niet, kunnen we opmaken uit de jaarrekening. Schaap en Citroen zag zijn omzet met 15 procent toenemen tot bijna 206 miljoen euro. Veruit de meeste omzet, zo’n 182 miljoen euro, komt uit de verkoop van horloges. Deze categorie groeide met zo’n 12 procent. Maar ook in sieraden en reparaties boekte het bedrijf meer omzet. Ook de nettowinst van Schaap en Citroen ging omhoog, van 32,8 naar 37,2 miljoen euro.

Verliezer: Klingel

Van postorderbedrijf naar moderne webwinkel. Niet iedereen kan de slag maken. Wehkamp lukte het wel, Bakker.com niet. En het Duitse Klingel ook niet, zo blijkt nu definitief. Al tijden verkeert het platform in financiële nood, maar in een lange insolventieprocedure werd nog geprobeerd een nieuwe investeerder te vinden om het bedrijf voort te zetten. Dat is uiteindelijk niet gelukt, werd deze week duidelijk. Klingel, dat omzetdalingen met dubbele cijfers ziet, stopt de activiteiten eind januari volgend jaar. Mogelijk worden enkele losse onderdelen nog wel verkocht.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!