Onder meer C&A, Intergamma, Takko en Holland & Barrett beklommen tijdens RetailTrends Live het podium van het DeLaMar Theater in Amsterdam. Een terugblik in 7 quotes.
'Met meer competitie dan ooit in de retailwereld heb je een purpose nodig'
-Doug Stephens, retailfuturist
De consument is sneller afgeleid dan ooit. De keuze voor de consument is groter dan ooit. Als merk/winkel kan je maar één ding doen: opvallen. De manier om dat te doen is niet door de competitie overal op aan te gaan, maar keuzes te maken, stelt Stephens. Zorg dat je veranderingen ondergaat en kies een duidelijke purpose, een duidelijk doel voor je merk.
Goede voorbeelden hiervan zijn volgens Stephens Patagonia, dat het merk heeft opgebouwd met een activistisch doel, en Dyson, dat de stofzuigers als een design ziet en stof als wetenschap. Beide merken zijn niet de goedkoopste, hebben niet het meeste geld en zijn niet de grootste, maar ze hebben wel trouwe klanten.
'We moeten vooral onszelf blijven'
Giny Boer, ceo C&A
“Wat...
Onder meer C&A, Intergamma, Takko en Holland & Barrett beklommen tijdens RetailTrends Live het podium van het DeLaMar Theater in Amsterdam. Een terugblik in 7 quotes.
'Met meer competitie dan ooit in de retailwereld heb je een purpose nodig'
-Doug Stephens, retailfuturist
De consument is sneller afgeleid dan ooit. De keuze voor de consument is groter dan ooit. Als merk/winkel kan je maar één ding doen: opvallen. De manier om dat te doen is niet door de competitie overal op aan te gaan, maar keuzes te maken, stelt Stephens. Zorg dat je veranderingen ondergaat en kies een duidelijke purpose, een duidelijk doel voor je merk.
Goede voorbeelden hiervan zijn volgens Stephens Patagonia, dat het merk heeft opgebouwd met een activistisch doel, en Dyson, dat de stofzuigers als een design ziet en stof als wetenschap. Beide merken zijn niet de goedkoopste, hebben niet het meeste geld en zijn niet de grootste, maar ze hebben wel trouwe klanten.
'We moeten vooral onszelf blijven'
Giny Boer, ceo C&A
“Wat wil je worden als merk?”, vroegen mensen Giny Boer toen ze aantrad bij C&A. Haar antwoord was helder: “C&A”. In een interview met Frénk van der Linden vertelt ze over hoe de winkelketen, die al meer dan een eeuw oud is, natuurlijk moet moderniseren, maar dat dat niet gelijk staat aan jongeren binden. “Mijn oma van 80 wil ook moderne kleding aan”. Bovenal moet C&A zichzelf blijven en blijven geloven in wat het doet.
'Ik hoef op feestjes niet meer uit te leggen waar ik werk'
Lies Goezinne, ceo Holland & Barrett Benelux
Toen Lies Goezinne 4 jaar terug begon bij Holland & Barrett, werd ze nog wel eens vragend aangekeken als ze haar werkgever in kennissenkringen noemde. Bij 'De Tuinen' gingen meer lampjes branden. Inmiddels is ook de nieuwe naam goed bekend onder consumenten. "In 2 jaar tijd hebben we de naamsbekendheid verdrievoudigd." Daardoor doet Holland & Barrett volgens haar nu volwaardig mee met de grote spelers in de drogisterijbranche.
'De consument is de verliezer bij langdurige onderhandelingen'
Nikki Adamo, ceo Nestlé Nederland
Nestlé had de afgelopen jaren prijsonderhandelingen met Albert Heijn en Jumbo die uitmondden in conflicten. Het leidde zelfs een tijdje tot lege schappen. Volgens Adamo zijn zulke situaties niet altijd te voorkomen. "That's business." Toch vindt ze het belangrijk om altijd in respectvol overleg tot een oplossing te komen, omdat de consument uiteindelijk het meest de dupe is van zo'n situatie.
‘De stem van de winkel is terug in de Intergamma-organisatie’
Joost de Beijer, ceo Intergamma
Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, telt in totaal zo’n 350 winkels in Nederland en België. In 2018 nam het doe-het-zelfconcern Van Neerbos Groep over. Dat was met 156 bouwmarkten de grootste franchisenemer van Intergamma.
“Dat is heel goed geweest”, zegt ceo Joost de Beijer. “De stem van de winkel is terug in de Intergamma-organisatie. We horen nu beter wat er gebeurt op de winkelvloer en kunnen klantgerichter gaan werken.”
‘Op dag 1 had ik een discussie: men wilde het Takko-logo aanpassen ‘want dat geel is zo lelijk.’’
Tjeerd Jegen, ceo Takko Fashion.
Om hun imago en uitstraling te verbeteren investeren retailmerken soms veel geld en energie in een rebranding. Dat heeft niet altijd zin, stelt ceo Tjeerd Jegen van Takko Fashion. “Op mijn eerste dag bij Takko had ik een discussie met de chairman. Men wilde het Takko-logo aanpassen, ‘want dat geel is zo lelijk.’ Maar toen ik in Australië werkte voor Woolworths, kwam ik eens in een stad waar op de winkelpuien nog ‘Safeway’ stond. Toen ik vroeg naar de reden, bleek dat de ombouwoperatie was gestaakt omdat het geld op was. Kortom: omarm het logo en steek je geld in de propositie en de winkels. Daar win je de klanten mee, niet met een andere kleur in het logo.”
‘Als een C&A sluit, zien we de omzet overnight met 30 procent stijgen.’
Tjeerd Jegen, ceo Takko Fashion
Modediscounter Takko mikt op consumenten met een smalle beurs. Ook shoppers uit het midden van de markt weten de keten steeds beter te vinden, vertelt Jegen. Nu het leven zo duur is zien die consumenten Takko als een kans om geld te besparen. De grootste concurrentie zit dan ook niet in het discountkanaal maar bij midmarketspelers als H&M en C&A. “Als C&A besluit om een winkel te sluiten, zien we de omzet overnight met 30 procent stijgen.”