RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Rupert Parker Brady, retaildeskundige, over 30 jaar Action.
Action bestaat 30 jaar. In 1993 begon de discounter met 1 filiaal in Enkhuizen. Anno 2023 is het een waar discounterimperium in Europa, actief in 11 landen. Naast Nederland staan er Action-filialen in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Luxemburg, Polen, Tsjechië, Italië, Spanje en sinds dit jaar ook in Slowakije.
Van 1 filiaal in Enkhuizen tot grootmacht in Europa. Hoe is dat mogelijk?
“Het is een mooi jongensboekverhaal van 3 ondernemers uit Noord-Holland. Het is een destinatie geworden met een glasheldere formule. Iedereen kan daar zijn boodschappen doen: jong, oud, arm en rijk. Er is van alles te vinden. 3i heeft als investeerder wel een grote rol gespeeld in de expansie van het bedrijf in Europa.”
Wat doet Action beter of anders dan andere discounters?
“De eenvoud van de formule is een groot succes. Steeds verrassend en altijd voordelig. Er zijn elke week 150 nieuwe...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Rupert Parker Brady, retaildeskundige, over 30 jaar Action.
Action bestaat 30 jaar. In 1993 begon de discounter met 1 filiaal in Enkhuizen. Anno 2023 is het een waar discounterimperium in Europa, actief in 11 landen. Naast Nederland staan er Action-filialen in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Luxemburg, Polen, Tsjechië, Italië, Spanje en sinds dit jaar ook in Slowakije.
Van 1 filiaal in Enkhuizen tot grootmacht in Europa. Hoe is dat mogelijk?
“Het is een mooi jongensboekverhaal van 3 ondernemers uit Noord-Holland. Het is een destinatie geworden met een glasheldere formule. Iedereen kan daar zijn boodschappen doen: jong, oud, arm en rijk. Er is van alles te vinden. 3i heeft als investeerder wel een grote rol gespeeld in de expansie van het bedrijf in Europa.”
Wat doet Action beter of anders dan andere discounters?
“De eenvoud van de formule is een groot succes. Steeds verrassend en altijd voordelig. Er zijn elke week 150 nieuwe artikelen. Er zitten geen fratsen aan, maar er is toch altijd een verrassing. Het assortiment bestaat voor een groot deel uit dezelfde producten, maar de verleiding om voor die nieuwe producten te komen blijft aanwezig. Er zijn steeds meer shoppers die voor non-food A-merkartikelen, zoals schoonmaak- en wasmiddelen naar Action toe gaan in plaats van de supermarkt. Het is een snuffelwinkel dus je komt altijd nog wel iets anders tegen wat je mee wilt nemen. Dat maakt het een groot succes: prijs + verleiding.”
Is dat de reden dat Action nu niet in de problemen komt, zoals bijvoorbeeld een Big Bazar?
“Het verschil zit in het feit dat Action nu een grote inkoopmacht heeft, beter, sneller en relevantere producten op de markt kan brengen. Een winkel als Big Bazar is dan te klein gebleven en kan niet van het schaalvoordeel profiteren. Daardoor kunnen ze het niet voor een dermate lage prijs inkopen dat het genoeg winst oplevert.
Er zijn ook maar een paar partijen in Europa die hierin zijn geslaagd. De Schwarz Gruppe (het concern achter Lidl en Kaufland, red.) doet dit ook. Zij zitten echter inmiddels ook op het spoor van kwaliteit en duurzamere producten, zonder daarbij hun formule te veranderen. Dat is ook knap.”
Hoe ziet de toekomst van de Action eruit?
“Action is groot en heel toekomstbestendig. Ze mogen naar mijn mening veel meer gaan doen met de focus op hoogste kwaliteit in combinatie met duurzaamheid. Action is nu voornamelijk bezig met prijs en weinig met hoe lang het mee gaat. De consument gaat daar ook in mee, want als die een goedkoper product ziet, dan vindt die ook dat je niet per se goede kwaliteit hoeft te verwachten. De nieuwe ceo roept dat ze er 'druk mee bezig zijn', maar echt tot uiting komt het nog niet. Wat mij betreft mogen ze daar nog wel meer en opener over communiceren.
Daarnaast zie je dat Action nog veel meer wil uitbreiden. Het gevecht om pandjes in de steden wordt, ook in Nederland, nog steeds geleverd. Action heeft nu als voordeel dat het ook een publiekstrekker is. Klanten komen specifiek naar die winkel toe, dus die winkel draagt bij aan het gehele winkelcentrum waar het in zit. Dat is voor verhuurders van verschillende panden ook een groot voordeel.
Op online gebied is voor Action nog wel wat te winnen. Daar vind je nu vooral actiematige non-foodproducten in het duurdere segment die je niet in de winkels kunt vinden omdat ze meer dan 20 euro kosten. Misschien kunnen ze bijvoorbeeld uitbreiden met food of andere producten. Meer dan alleen de nice to have aanbieden.”