Pandora wil meer zijn dan de zilveren armbandjes 

Pandora wil meer zijn dan de zilveren armbandjes 

Consumenten kennen Pandora vooral van de zilveren en armbanden en bedels, maar het Deense juwelenhuis wil laten zien dat het van meer markten thuis is. Dat doet het met de lancering Pandora Essence, een lijn die voorlopig alleen in ons land verkocht wordt. Sonia Lopez Delgado, general manager Northern Europe bij Pandora, licht de plannen van het merk in Nederland toe. 


Een delegatie van het juwelenhuis bracht onlangs een bezoek aan Nederland. Ceo Alexander Lacik en Lopez Delgado bezochten de Pandora-winkels in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam en de Amsterdamse Kalverstraat. “Het is altijd goed om te zien hoe de collectie tot leven komt in de winkelruimte”, aldus Lopez Delgado. “We zagen hoe de lijn hier werd ontvangen en konden winkelmedewerkers om feedback vragen.”


Pandora Essence telt 48 ontwerpen en wijkt af van wat het Deense merk doorgaans verkoopt. Zo bevat het voor het eerst in de geschiedenis van Pandora meer 14-karaats vergulde sieraden dan sieraden in sterling zilver, waar het juist zo bekend om staat. “We houden een sterke focus op onze core business: de...

Consumenten kennen Pandora vooral van de zilveren en armbanden en bedels, maar het Deense juwelenhuis wil laten zien dat het van meer markten thuis is. Dat doet het met de lancering Pandora Essence, een lijn die voorlopig alleen in ons land verkocht wordt. Sonia Lopez Delgado, general manager Northern Europe bij Pandora, licht de plannen van het merk in Nederland toe. 


Een delegatie van het juwelenhuis bracht onlangs een bezoek aan Nederland. Ceo Alexander Lacik en Lopez Delgado bezochten de Pandora-winkels in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam en de Amsterdamse Kalverstraat. “Het is altijd goed om te zien hoe de collectie tot leven komt in de winkelruimte”, aldus Lopez Delgado. “We zagen hoe de lijn hier werd ontvangen en konden winkelmedewerkers om feedback vragen.”


Pandora Essence telt 48 ontwerpen en wijkt af van wat het Deense merk doorgaans verkoopt. Zo bevat het voor het eerst in de geschiedenis van Pandora meer 14-karaats vergulde sieraden dan sieraden in sterling zilver, waar het juist zo bekend om staat. “We houden een sterke focus op onze core business: de armband en bedeltjes. Maar we willen onszelf positioneren als volledig juwelenhuis en daar past uitbreiding van ons aanbod bij.”


Nederland is het eerste land waar de nieuwe lijn verkocht wordt. Een bewuste keus; de collectie sluit volgens Lopez Delgado aan bij de stijl van de Nederlandse vrouw. Modern, minimalistisch en effortless. “We plannen momenteel de uitrol naar andere markten, maar een concrete tijdlijn is er nog niet.”


Fysieke expansie 

Pandora, dat actief is in meer dan 100 landen, opent de laatste jaren – tegen de trend in – meer fysieke locaties. In gesprek met Financial Times stelde ceo Lacik dat de economisch ongunstige tijden het merk de mogelijkheid geven om zich tegen gunstige huurprijzen op A-locaties te vestigen. Vorig jaar opende het juwelenhuis wereldwijd 88 nieuwe winkels. Dit jaar komen daar nog eens 50 tot 100 vestigingen bij. “De helft van onze klanten is man. Mannen hebben hulp nodig met sieraden”, aldus de ceo tegenover het zakenblad. “Bricks & mortar is super relevant voor ons. Dat gaat voor mijn dood niet veranderen.”


In Nederland zullen we weinig terugzien van die fysieke expansie. Pandora heeft momenteel 25 fysieke winkels in Nederland en daar blijft het voorlopig bij. Lopez Delgado: “We screenen voortdurend op groei- en verhuismogelijkheiden in Nederland. Vorig jaar hebben we een locatie verplaatst en een andere omgebouwd. Momenteel focussen we ons op verbetering van de prestaties in het huidige winkelbestand.”


Omzet stagneert, maar niet in Nederland


Ook Pandora merkt de gevolgen van de economisch mindere tijden. Waar het merk de verkoopcijfers vorig jaar nog met 7 procent zag stijgen, ligt de voorspelling voor dit jaar tussen de +3 en -3 procent. In een interview met The Times geeft ceo Lacik aan te verwachten dat de like-for-like verkoop zelfs iets zal dalen, nu consumenten de hand op de knip houden.


Voor Nederland wordt volgens Lopez Delgado dubbelcijferige groei verwacht. Die gunstige vooruitzichten zijn volgens de general manager onder meer te danken zijn ‘de sterke merkwaarde en een loyaal klantenbestand’. “De Nederlandse markt blijft een groeimotor voor ons.”


Sonia Lopez Delgado, general manager Northern Europe bij Pandora
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!