Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Wehkamp, Albert Heijn en Amazon.
Wehkamp
E-commercegigant Wehkamp heeft deze week zijn najaarscampagne gelanceerd. Daarin is een speciale rol weggelegd voor een nieuwe feature: alle campagne-uitdingen zijn voorzien van QR-codes, waarmee alle producten te shoppen zijn. De tv-commercial en alle andere outdoor-reclame, zoals op bushokjes, zijn met smartphones te scannen. Daarbij komt men uit op de webshop van Wehkamp, waar mode- en livingitems direct kunnen worden aangeschaft.
Amazon
Kleding kopen zonder af te rekenen: Amazon heeft zijn zogenoemde Just Walk Out-technologie sinds kort ook beschikbaar gemaakt voor het afrekenen van kleding. Naast kledingstukken, kunnen ook accessoires en schoenen kassaloos te worden afgerekend.
Net als voedingsmiddelen en non-foodartikelen in de Amazon Fresh-winkels, hebben de artikelen in de winkel...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Wehkamp, Albert Heijn en Amazon.
Wehkamp
E-commercegigant Wehkamp heeft deze week zijn najaarscampagne gelanceerd. Daarin is een speciale rol weggelegd voor een nieuwe feature: alle campagne-uitdingen zijn voorzien van QR-codes, waarmee alle producten te shoppen zijn. De tv-commercial en alle andere outdoor-reclame, zoals op bushokjes, zijn met smartphones te scannen. Daarbij komt men uit op de webshop van Wehkamp, waar mode- en livingitems direct kunnen worden aangeschaft.
Amazon
Kleding kopen zonder af te rekenen: Amazon heeft zijn zogenoemde Just Walk Out-technologie sinds kort ook beschikbaar gemaakt voor het afrekenen van kleding. Naast kledingstukken, kunnen ook accessoires en schoenen kassaloos te worden afgerekend.
Net als voedingsmiddelen en non-foodartikelen in de Amazon Fresh-winkels, hebben de artikelen in de winkel RFID-tags, die door scanners worden gelezen zodra klanten de winkel verlaten. Uiteindelijk wordt het bedrag van de creditcards van klanten afgeschreven, waarna ze een kassabon ontvangen.
In totaal is de Just Walk Out-technologie in circa 135 winkels beschikbaar. De uitrol van de kassaloze supermarkten verloopt echter niet vlot: vijf jaar nadat Amazon met veel poeha bekendmaakte kassa's uit de supermarkt te willen elimineren, blijft de revolutie uit. Sterker nog: begin dit jaar kregen twee nieuwe Fresh-winkels toch bemande kassa's.
Albert Heijn
Laat het lanceren van een digitaal magazine maar aan Albert Heijn over: na tientallen digitaliseringsstappen binnen foodconcept Allerhande en het versturen van de Bonusfolder via WhatsApp, heeft de Nederlandse supermarktketen nu een digitaal biologisch magazine uitgebracht. Anders dan bij de Allerhande bestaat het nieuwe biologische magazine vooral uit achtergrondinformatie over producten. Daarbij meldt de keten dat er tevens een verbetering is doorgevoerd in de app: producten binnen een 'normaal' recept kunnen worden omgewisseld voor een beschikbare biovariant, door te klikken op een swap-icoontje.