'Retail media levert tot 100 miljoen extra per jaar op'
Gepubliceerd op 1 november 2023 om 08:53
ABN Amro verwacht dat retailers de komende jaren flink meer gaan verdienen aan retail media. Uit het sectorrapport van de bank blijkt dat de opbrengsten de komende 3 jaar kunnen oplopen tot 100 miljoen per jaar.
In 2022 werd er via retail media nog 210 miljoen uitgegeven aan de advertenties; dit jaar groeit dat uit tot bijna 300 miljoen. Een stijging van 42 procent volgens Rogier Lammers, voorzitter bij branchevereniging VIA. De verwachting is dat er volgend jaar boven de 400 miljoen uitkomt. In 2025 gaat dit zelfs al richting de 600 miljoen.
De bank stelt dat de beschikbaarheid van de data 1 van de belangrijkste redenen is voor een leverancier om bij een retailer te adverteren. Met het verdwijnen van third-party cookies, zijn het de retailers die over de meeste klantendata beschikken. Adverteerders kunnen gericht en vlakbij het verkooppunt adverteren.
Retail media is voor veel retailers relatief goedkoop en lucratief, zo valt te lezen in het rapport. Volgens een schatting van Boston Consulting Group zou het bij online om een brutomarge van 70 tot 90 procent aan winst gaan.
Recent lanceerde HEMA al een eigen retail medianetwerk. Albert Heijn en Plus zijn andere grote spelers in Nederland in deze tak. Wat houdt retail media in en hoe lucratief is het?