Artificial intelligence is met de komst van ChatGPT in één keer het hypewoord van 2023. En niet voor niets, want de kansen zijn legio. Zo ook voor het sneakerimperium van Snipes. Oud-cdo Jenna Flateman Posner deelt 3 belangrijke inzichten.
Snipes is in zijn 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de grootste streetwearverkopers in Europa en de Verenigde Staten. Vooral de laatste jaren gaat het hard: het aantal winkels is verdrievoudigd tot 750 winkels, en de onlineverkopen werden met 10 vermenigvuldigd. De digitale strategie is hier – ook zeker tijdens corona – leidend in geweest.
1. Benoem sleutelfiguren
Snipes zag zijn sales vooral tijdens corona exploderen. Op de momenten dat de deuren tijdens corona wel geopend waren, was het een drukte van jewelste. “We hadden meer bestellingen, meer werk, meer alles. En dus hadden we ook meer handen nodig.”
Met haar team van 10 man wist de cdo dat ze 3 sleutelfiguren moest aannemen. Het belangrijkste: een klantenservicemanager ('een leider in het bedrijf die het grote plaatje...
Artificial intelligence is met de komst van ChatGPT in één keer het hypewoord van 2023. En niet voor niets, want de kansen zijn legio. Zo ook voor het sneakerimperium van Snipes. Oud-cdo Jenna Flateman Posner deelt 3 belangrijke inzichten.
Snipes is in zijn 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de grootste streetwearverkopers in Europa en de Verenigde Staten. Vooral de laatste jaren gaat het hard: het aantal winkels is verdrievoudigd tot 750 winkels, en de onlineverkopen werden met 10 vermenigvuldigd. De digitale strategie is hier – ook zeker tijdens corona – leidend in geweest.
1. Benoem sleutelfiguren
Snipes zag zijn sales vooral tijdens corona exploderen. Op de momenten dat de deuren tijdens corona wel geopend waren, was het een drukte van jewelste. “We hadden meer bestellingen, meer werk, meer alles. En dus hadden we ook meer handen nodig.”
Met haar team van 10 man wist de cdo dat ze 3 sleutelfiguren moest aannemen. Het belangrijkste: een klantenservicemanager ('een leider in het bedrijf die het grote plaatje zag'), een senior merchandising operations en een IT-manager. Door die 3 sleutelfiguren kon Snipes ‘fast and steady’ groeien. Inmiddels heeft Flateman Posner 49 mensen in haar techteam in de VS.
2. Neem andere spelers over
Snipes lijfde vorig jaar de Amerikaanse keten Expressions in. In 2021 ging hier Jimmy Jazz aan vooraf, waarmee het bedrijf in één klap 170 winkels in Amerika aan zijn bestand toevoegde. Inclusief werknemers, die baanzekerheid hadden onder de vleugels van Snipes.
“Dat is voor ons een heel belangrijke strategie geweest. We haalden niet alleen belangrijke merken, maar ook groot talent binnen. En talent trekt talent aan."
3. Vergroot het menselijke element
Flateman Posner durft nog niet te zeggen of Snipes in de Verenigde Staten over nog eens vier jaar is uitgebreid met een personeelsbestand van 100 mensen. Toch heeft AI daar volgens haar geen enkel effect op. “Natuurlijk maken we sinds een halfjaar ontzettend veel gebruik van predictive AI. Vooral voor copywriting is het een uitkomst."
"Maar in plaats van de copywriters te ontslaan, krijgen ze er gevarieerder en uitdagender werk voor terug. Met technologie kun je het menselijke element juist groter maken.”
In aanloop naar het event What's Next in Retail Tech?, dat vandaag plaatsvindt in het AFAS Theater in Leusden, zet RetailTrends deze week een aantal digital-minded merken en technologische innovaties in de spotlights.
Dit is een bewerking van een eerder verschenen artikel, toen Jenna Flateman Posner Snipes' cdo was.