Steeds vaker helpen wij retail-, leisure- en hospitalityketens met de Europese uitrol van hun formule. Daarom hebben wij – naast vestigingen in Parijs en Barcelona – nu ook een eigen kantoor in Keulen. Én een team dat zich exclusief bezighoudt met bouwprojecten op de Duitse markt. Een interview met projectmanagers Bert te Brake en Carsten Berges die, samen met projectmanager Eelco Timmermans, de harde kern van Team Deutschland vormen.
‘Wij volgen onze klanten’
“Basic-Fit, Rituals, Skechers, Kamera Express, My Jewellery…”, somt Bert op, gevraagd naar voorbeelden van klanten voor wie wij zoal in ons buurland bouwen. Kortom: grote Nederlandse ketens met ambities in Duitsland en internationale merken die hun formule in meerdere Europese landen willen uitrollen. “Voor ons is het eigenlijk heel simpel: wij volgen onze klanten. Waar die hun ambities willen realiseren, daar gaan we naartoe.”
Verschillen tussen bouwen in Nederland en Duitsland
“Iets waar je je niet op moet verkijken, is het vergunningstraject”, vervolgt Bert, gevraagd naar de verschillen tussen bouwen in Nederland en Duitsland. “Voor Basic-Fit ben ik bijvoorbeeld al anderhalf jaar bezig om een nieuwe gebruiksvergunning voor een bepaalde locatie te krijgen. Een kantoorgebouw dat we willen ombouwen naar een sportlocatie. Dat is een bestemmingswijziging. Nou, maak je borst dan maar nat.”
“In Duitsland is het gebruikelijk om eerst alle risico’s uit te sluiten. Wij denken meer in oplossingen, waardoor we sneller kunnen starten.” Bert te Brake, projectmanager Duitsland
“Maar is de vergunning eenmaal verleend, dan zijn wij in staat om de bouw binnen twee weken op te starten. Dat is typisch Nederlands, of in elk geval typisch Bulsink. Een Duitse partij heeft daar al snel zes tot acht weken voor nodig. Wij willen projecten zo snel mogelijk afronden, zodat de vestiging open kan. In Duitsland is het gebruikelijk om eerst alle risico’s uit te sluiten en alles vooraf tot in detail vast te leggen. Wij denken meer in oplossingen, waardoor we sneller kunnen starten.”
De juiste lokale partners
“Tijdens de voorbereiding stoppen we veel energie in de samenwerking tussen alle betrokken partijen. Dat is een kwestie van duidelijk communiceren en overal kort bovenop zitten. Als coördinerende partij zijn wij de spil tussen de klant, de pandeigenaar en de architect. We werken nauw samen met Duitse architecten, die de regelgeving kennen en ervoor zorgen dat de papierwinkel in orde is.”
“Ook in de uitvoering is het belangrijk om de juiste lokale partners te hebben. Bedrijven die mee kunnen in onze visie en werkwijze. Niet elk bedrijf kan en wil dat. Het is al eens voorgekomen dat we de start van een project drie keer hebben moeten uitstellen vanwege een kink in de kabel. Maar als er morgen een telefoontje komt dat het doorgaat, dan moeten we weer net zo snel kunnen schakelen. Dat spreken we zo af met onze partners; dat is het risico dat we gezamenlijk nemen.”
Platte organisatie
Projectmanager Carsten – zelf Duits – beaamt dat de snelheid waarmee wij als general contractor opereren bijzonder is in Duitsland. En een belangrijke pré voor opdrachtgevers. Hij denkt dat de platte organisatie van Bulsink daarbij een grote rol speelt: “Als onze mensen op de bouwplaats tegen een probleem aanlopen, dan zoeken ze daar als team meteen een oplossing voor. Dat is wel een groot verschil. In Duitsland zullen medewerkers eerder hun werk neerleggen en het probleem bij hun manager melden. Dan ligt alles dus stil. Dat heeft te maken met de cultuur; in Duitsland is het werk hiërarchischer georganiseerd.”
“Twee, drie uur na een inspectiebezoek sturen we al een rapport naar de klant.” Carsten Berges, projectmanager Duitsland
“Ook op de achtergrond is alles enorm goed georganiseerd”, vervolgt Carsten. “Met de back-up van ons hoofdkantoor kunnen we zaken snel en makkelijk regelen. Bij een nieuw project, een nieuwe vestiging voor Rituals bijvoorbeeld, is de eerste stap een bezichtiging van de locatie. Twee, drie uur na zo’n inspectiebezoek sturen we al een rapport naar de klant. Niet morgen of volgende week, maar dezelfde dag nog.”
Je formule uitbreiden in binnen- of buitenland? Een nieuw merkconcept doorvoeren in een winkelcentrum of winkelstraat? Bulsink is dé aannemer voor bouwprojecten in de retail. Check bulsink.com/retail voor inspiratie en informatie.
Reacties 0