In de afgelopen 5 jaar is de CO2-uitstoot voor een e-commercepakketje met 56 procent gereduceerd. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met Topsector Logistiek.
De gemiddelde uitstoot per verzonden e-commercepakket was in 2018 gemiddeld 230 gram CO2 per pakket. In 2022 is dit afgenomen naar 100 gram CO2-uitstoot per pakket (-56 procent). Deze winst is vooral geboekt in de last mile, het laatste stukje van de verzending naar de klant.
“Er zijn meer depots, meer voertuigen met lagere emissies en kleinere verpakkingen zodat er meer pakketten in vervoersmiddelen passen", legt Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham uit. Ook zijn er volgens haar stappen gezet op het gebied van elektrificeren en fietsbezorging.
De sector stelt zich nu als doel om in 2030 de uitstoot in de last mile met 90 procent te reduceren. Er is volgens Ten Ham nog veel ruimte voor verbetering. “Eerder onderzoek wees uit dat consumenten in de check-out van de webwinkel goed te stimuleren zijn om een duurzamere bezorgoptie te kiezen. Wij adviseren webshops daarom ook duidelijk te communiceren naar de consument over deze keuzes.”
Reacties 0