10 opvallende kerstreclames van retailers

10 opvallende kerstreclames van retailers

Eenzame ouderen, familieherenigingen, schattige dieren. We kennen de kerstreclameclichés onderhand wel. Toch proberen retailers steeds weer een originele twist aan hun miniverhaaltjes te geven. Een greep uit het aanbod van dit jaar.


Albert Heijn

Divers, inclusief, actueel, voldoende melodrama en ook nog eens in de stemming komen om je kerstinkopen bij Albert Heijn te doen. De druk op de marktleider om weer met een geslaagd filmpje te komen neemt ieder jaar toe, maar het is weer gelukt. Dit keer staat een boksleraar centraal die zijn dochter nooit ziet, maar wel een warme band heeft met zijn leerlingen. Kerst dreigt hij alleen door te brengen, maar de boksers slaan de handen ineen en verrassen hem met een etentje in de boksschool, waar als climax ook zijn dochter nog opduikt.

Eenzame ouderen, familieherenigingen, schattige dieren. We kennen de kerstreclameclichés onderhand wel. Toch proberen retailers steeds weer een originele twist aan hun miniverhaaltjes te geven. Een greep uit het aanbod van dit jaar.


Albert Heijn

Divers, inclusief, actueel, voldoende melodrama en ook nog eens in de stemming komen om je kerstinkopen bij Albert Heijn te doen. De druk op de marktleider om weer met een geslaagd filmpje te komen neemt ieder jaar toe, maar het is weer gelukt. Dit keer staat een boksleraar centraal die zijn dochter nooit ziet, maar wel een warme band heeft met zijn leerlingen. Kerst dreigt hij alleen door te brengen, maar de boksers slaan de handen ineen en verrassen hem met een etentje in de boksschool, waar als climax ook zijn dochter nog opduikt.


Aldi

Discounter Aldi kiest een andere route en rekent op scherpe wijze af met de tranentrekkerij die deze dagen de reclameblokken domineert. Geen goedkoop sentiment, maar gewoon goedkope producten, lijkt de discounter te willen zeggen.


Plus

'Goed eten is samen eten' is net als vorig jaar de kerstslogan van Plus. Deze keer met 2 tweelingbroers die vlak bij elkaar wonen maar elkaar nooit zien. Wel denken ze allebei nog vaak aan de betere tijden van vroeger. En met kerst komt het uiteraard allemaal goed. Danny Vera mocht er een bijpassend liedje bij maken.


Kruidvat

Ook Kruidvat heeft hetzelfde credo als vorig jaar: 'Iedereen verdient een mooie kerst'. Anders dan de meeste andere retailers draagt de drogisterijketen hier ook daadwerkelijk iets aan bij door niet alleen een verhaaltje te bedenken, maar daarmee ook het Armoedefonds te steunen. In de reclame neemt een groep kinderen een kerstliedje op. Realiteit en fictie worden vermengd, want het nummer is echt te beluisteren op Spotify en de opbrengsten komen ten goede aan het Armoedefonds.
 


Jumbo

Bij Jumbo geen emotioneel effectbejag dit jaar, maar simpelweg 4 korte productgerichte spotjes. 'Pak ook uit deze kerst' is de boodschap. Het 'Jumbo-gezin' doet dat met onder meer gourmetmini's en een ijstaart. Zijn sociale gezicht laat Jumbo in de winkels zien, door op verschillende plekken in het land met lokale partners eenzaamheid te bestrijden.


Bol

Eenzame ouderen en familieherenigingen vond Bol wellicht wat afgezaagd, dus kiest 's lands grootste webwinkel dit jaar voor een prikkelgevoelig kind in de hoofdrol. Haar grootouders zijn voor haar komst druk in de weer met het weghalen van lichtjes en andere decoratie die storend kunnen zijn voor hun kleindochter. 'Een sympathieke kerstcampagne met een mooi maatschappelijk haakje', vindt Bol van zijn eigen reclame. Oordeel zelf.


Lidl

Ook een populaire optie voor kerstreclames: dieren. Dit jaar is het Lidl dat op deze kar springt. Het dier dat de hoofdrol speelt is de wasbeer. In Limburg worden ze afgeschoten als ongewenste indringers, maar aan de kersttafel bij Lidl is hij van harte welkom.


HEMA

Bij HEMA ook dieren, hond Takkie en kat Siepie van de Jip en Janneke-boeken om precies te zijn. Niet heel origineel: vorig jaar was het ook al een verhaal over Takkie die herenigd werd met zijn baasje. Nu weer een hereniging: dit keer is het een eenzame Siepie die dolblij is als met kerst haar hondenvriendje, die als cadeautje onder de kerstboom wordt uitgepakt, terugkeert.


McDonald's

Als fastfoodketen kun je met kerst weinig anders dan inspelen op het fenomeen dat veel mensen wellicht het liefst de familieverplichtingen zouden ontvluchten om lekker een vette bek te halen. Dit jaar laat McDonald's zien hoe iemand in het gezelschap het voor elkaar krijgt om - met een knap staaltje neuromarketing - oma met dit voorstel te laten komen.


John Lewis

Ter afsluiting 1 buitenlandse commercial, omdat John Lewis toch wel de ongekroonde koning is op dit gebied. Geen mensen, geen dieren, maar een reusachtige vleesetende plant steelt dit jaar de show in de reclame van het Britse warenhuis. Na eerst de boel flink op stelten te zetten lijkt hij te moeten afdruipen, maar uiteindelijk wordt de monsterlijke plant toch weer feestelijk in de armen gesloten.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!