In haar eigen zoektocht naar producten die helpen tegen haar acne, vond Julia Veer een ondernemersidee. Cute, instagrammable huidverzorging voor de droge en gevoelige huid. Samen met Randy Feliz, haar partner in business en in de liefde, bedacht ze een kleimasker onder de naam Clay And Glow. Inmiddels liggen er meerdere producten in de schappen van Ici Paris XL en in de eigen webshop.
Vertel eens, hoe is Clay And Glow ontstaan?
“Toen ik 18 was heb ik meerdere webshops gehad in bikini’s en kleding met mijn partner. We kochten producten in en verkochten ze. Ik studeerde destijds communicatie en mijn partner werkte al. Samen werkten we aan onze droom. In de avonduren was ik bezig met de webshops. Wat ik overdag in de schoolbanken leerde, paste ik ’s avonds dus toe.
Na het behalen van mijn propedeuse nam ik een tussenjaar om volledig te gaan ondernemen. Ik was van mening dat ik veel sneller leerde in de praktijk en door fouten te maken, dan door te lezen hoe ondernemen werkt. Terug naar school kon altijd nog.
In 2018 verkochten we de webshops, waardoor er...
In haar eigen zoektocht naar producten die helpen tegen haar acne, vond Julia Veer een ondernemersidee. Cute, instagrammable huidverzorging voor de droge en gevoelige huid. Samen met Randy Feliz, haar partner in business en in de liefde, bedacht ze een kleimasker onder de naam Clay And Glow. Inmiddels liggen er meerdere producten in de schappen van Ici Paris XL en in de eigen webshop.
Vertel eens, hoe is Clay And Glow ontstaan?
“Toen ik 18 was heb ik meerdere webshops gehad in bikini’s en kleding met mijn partner. We kochten producten in en verkochten ze. Ik studeerde destijds communicatie en mijn partner werkte al. Samen werkten we aan onze droom. In de avonduren was ik bezig met de webshops. Wat ik overdag in de schoolbanken leerde, paste ik ’s avonds dus toe.
Na het behalen van mijn propedeuse nam ik een tussenjaar om volledig te gaan ondernemen. Ik was van mening dat ik veel sneller leerde in de praktijk en door fouten te maken, dan door te lezen hoe ondernemen werkt. Terug naar school kon altijd nog.
In 2018 verkochten we de webshops, waardoor er startkapitaal ontstond. We hadden geen idee wat we daarmee wilden beginnen. Ik had altijd al een gevoelige huid met acne. Ik probeerde van alles uit. Toen ik weer eens voor de spiegel stond met een enorme uitbarsting dacht ik: kunnen we hier niet iets mee doen? Ik wilde mijn eigen probleem oplossen. Alle spullen die mijn dermatoloog adviseerde, droogden mijn huid alleen maar uit. Ook zag het er niet cute uit.
Ik heb dus om mijzelf heen een merk opgebouwd omdat ik het zelf nodig had en hoopte dat dat ook voor anderen gold.”
Hoe heb je dat aangepakt?
“Ik had geen idee hoe skincare werkt. Dus ik was een beetje naïef door te denken dat we binnen een maand een website hadden en een merk met producten zouden zijn.
Nadat ik onderzoek had gedaan heb ik met een lijst vol do’s en don’ts aangeklopt bij verschillende labs, die het konden maken met zo min mogelijk stuks. Veel startkapitaal was er niet.
Het idee was om een roze kleimasker op de markt te brengen. Omdat het roze is, kunnen klanten er ook foto’s mee maken voor op Instagram bijvoorbeeld. Uiteindelijk kwamen we in contact met een man in Nederland met meer dan 20 jaar ervaring. Hij nam de tijd om te kijken wat mijn huid aankon. Onze eerste order bedroeg een omvang van 3.000 stuks. We wisten niet waar het schip ging stranden.”
Tekst loopt door onder beeld
Julia Veer en Randy Feliz, oprichters van Clay And Glow.
Hadden jullie geen businessplan?
“Nee. We dachten: we verkopen die 3.000 producten en dan zien we wel weer verder.
In mei 2019 konden we online. Het maken van het kleimasker duurde 9 maanden. We probeerden met alles kosten te besparen. Zo hebben we die 3.000 potjes zelf voorzien van stickers en in doosjes gedaan. We hebben overigens ook altijd alles met ons eigen geld gedaan.
Al voordat we in het sampleproces zaten, begonnen we te posten op Instagram. We namen mensen mee in het proces terwijl er nog geen product was. Dat was een stok achter de deur voor onszelf: mensen wisten ervan af, dus moesten we wel doorgaan. Door Instagram hebben we ook een community opgebouwd van mensen die meedenken over welke ingrediënten ze er wel of niet in willen. Dat deden we door polls te plaatsen met vragen als ‘wel of geen parfum?’
De eerste paar honderd mensen die ons daarmee hebben geholpen, kregen het kleimasker van ons. Van hen wilden we graag feedback ontvangen. Zij gingen er ook weer over posten op social media en op die manier ging het balletje rollen. Al snel kregen we de vraag wat ons volgende product werd.”
Wat waren dan de volgende stappen?
“Een jaar na de lancering van het kleimasker kwamen we met een moisturizer. Daar was veel vraag naar. Door de community op social media kunnen we goed peilen wat de klant wil en dat turven we. Met de nummer 1 gaan we dan verder, dat doen we nog steeds. Ik denk dat dat het grote verschil is tussen ons en grote corporates. We zitten middenin de doelgroep en kunnen sneller schakelen."
Hoe is Clay And Glow in de schappen van Ici Paris XL terechtgekomen?
“Ik wilde dat het in de winkels belandde, dus heb toen iedereen gemaild. Dat had eerst niet veel effect, maar een jaar later kwamen Douglas en Ici Paris XL naar ons toe. In de laatste vonden we een mooie partner, omdat ze het ook in alle winkels wilden neerleggen. We hebben met hen ook een exclusiviteit. Sinds 2020 liggen we in alle winkels van Ici Paris XL in de Benelux. Een mooie stap om ook van online naar offline te gaan.”
Tekst loopt door onder beeld
Een fikse stap dus. Konden jullie dat nog wel met z’n tweetjes behappen?
“Op een gegeven moment werd het wel te veel. In 2020 namen we onze eerste medewerker aan, nu hebben we er 8. Wat mij betreft kunnen er nog 8 bij: er is nog steeds heel veel te doen.
Ik was ineens leider en moest mensen aansturen, dat vond ik best moeilijk, zeker in het begin. Dat zelfvertrouwen had ik nog niet helemaal. Nu word ik daar steeds beter in en leer ik along the way.
Dit jaar gaan we 200.000 stuks verkopen, via onze webshop en Ici Paris XL. Omzetten deel ik niet, maar binnen 5 jaar willen we richting de 10 miljoen euro. Eerder wilde ik ieder jaar meer, beter en sneller. Dat is niet vol te houden. We zijn een winstgevend bedrijf en als je ieder jaar stabiel tussen de 20 en 30 procent groeit, mag je ook supertrots zijn.”
Zijn er expansieplannen?
“We leggen eerst onze focus op het uitbreiden van onze range, want we hebben nog maar 11 producten. Andere skincaremerken hebben honderden producten. We hoeven ook niet per se in de skincare te blijven: we zijn aan het kijken of we andere problemen ook kunnen oplossen. Zo willen we vanaf volgend jaar kijken of we haar- of bodyproducten gaan maken. Wanneer dat er komt, weet ik niet. In maart lanceren we een nieuw product. Waar onze producten tot nu toe heel roze en vrouwelijk zijn, wordt dit product unisex.
Wie weet komt er een eigen winkel of offline touchpoints. Af en toe kijken we een beetje naar het buitenland. Misschien is het Verenigd Koninkrijk leuk of Amerika. Maar met het buitenland hebben we niet heel veel haast. Dat geld kan beter in Nederland gestoken worden. Ik wil dat elke Nederlander ons merk kent en ook heeft. One step at a time, dat is belangrijk.”