Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Action en Tesco
Action
Action bracht deze week zijn winstcijfers van het afgelopen jaar naar buiten. Voor het tweede jaar op rij waren die (ruim) 30 procent hoger dan een jaar eerder. De discounter noteerde in 2023 een operationele winst van 1,6 miljard euro. De omzet van de retailer groeide vorig jaar, mede door het openen van 303 nieuwe winkels, tot 11,3 miljard euro. Dat is een stijging van 27,8 procent ten opzichte van 2022. Ook in 2024 breidt het bedrijf verder uit. Afgelopen maand werden in Portugal 2 winkels geopend. Daardoor is Action nu in 12 markten actief.
Tesco
Supermarktketen Tesco verloor deze week een lang lopend juridisch gevecht met Lidl. De rechtbank in het Verenigd Koninkrijk...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Action en Tesco
Action
Action bracht deze week zijn winstcijfers van het afgelopen jaar naar buiten. Voor het tweede jaar op rij waren die (ruim) 30 procent hoger dan een jaar eerder. De discounter noteerde in 2023 een operationele winst van 1,6 miljard euro. De omzet van de retailer groeide vorig jaar, mede door het openen van 303 nieuwe winkels, tot 11,3 miljard euro. Dat is een stijging van 27,8 procent ten opzichte van 2022. Ook in 2024 breidt het bedrijf verder uit. Afgelopen maand werden in Portugal 2 winkels geopend. Daardoor is Action nu in 12 markten actief.
Tesco
Supermarktketen Tesco verloor deze week een lang lopend juridisch gevecht met Lidl. De rechtbank in het Verenigd Koninkrijk besliste dat de supermarktketen stickers die horen bij het loyaltyprogramma weg moet halen uit zijn winkels. De gele stickers, met blauwe achtergrond, lijken volgens de Duitse discounter Lidl te veel op hun logo, waarmee Tesco zou meeliften op de ‘goede reputatie’ van de supermarkt. Aan de totale rebranding van het programma hangt volgens The Guardian een prijskaartje van 8 miljoen pond. Ook eist Lidl nog een schadevergoeding, maar die is nog niet toegekend.