“Het moet duidelijk worden dat niet Douwe Egberts of Procter & Gamble, maar Ahold de baas is in de keten.” Aldus Ahold-topman Anders Moberg. Die heeft laten weten door te gaan met lage prijzen in de winkels, het ontwikkelen van private labels én harde onderhandelingen met toeleveranciers.
“Desnoods analyseren we waarom de productie, grondstoffen en verpakking zo duur zijn, zoals we ook met ketchup hebben gedaan. Als daaruit blijkt dat het efficiënter kan, gaan we terug naar onze leveranciers, zodat we een betere prijs kunnen bedingen voor onze klanten.”
Daarnaast schrijft Moberg de Bonuskaart nog niet af voor de toekomst, ondanks het feit dat die nog niet gebruikt wordt voor gepersonaliseerde aanbiedingen. Dat ligt echter aan de kosten. “We staan nog aan het begin, daarom is het vaak duur, maar we gaan die informatie zeker gebruiken om te analyseren waarom we klanten hebben verloren en hoe we ze terug kunnen krijgen.”
Ook lijkt hij zich te bekommeren om de gezondheid van de klant: Ahold moet de klant “empoweren” om zelf gezonde keuzes te maken, aldus Moberg. Echter, de reden: “Aan klanten die langer leven, kunnen we meer verdienen.”
Moberg: “Ahold is de baas”
Gepubliceerd op 5 mei 2006 om 00:00
Reacties 0