Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: MediaMarkt, Amazon en Plus.
MediaMarkt
Naast de bestelling van een favoriete fastfoodketen en wat boodschappen, ook een elektronicabestelling binnen een mum van tijd thuisbezorgd hebben? In Duitsland kan dit sinds kort. MediaMarkt is in ons buurland een samenwerking aangegaan met Uber. In alle grote Duitse steden worden de taxi's van Uber ingezet voor het bezorgen van elektonicaproducten tot aan de voordeur: in Berlijn, Hamburg, Frankrijk, München, Keulen en Düsseldorf worden de bestellingen vanuit zo'n 200 winkels thuisbezorgd, binnen 90 minuten. Uiteindelijk wordt de service vanuit 400 filialen beschikbaar. Van het laten bezorgen van enorme beeldbuizen is echter geen sprake: de service is alleen beschikbaar voor kleinere apparaten, met een totaalgewicht van maximaal 23 kilo.
Of de elektronica op korte termijn bezorgd gaat worden door robots, is...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: MediaMarkt, Amazon en Plus.
MediaMarkt
Naast de bestelling van een favoriete fastfoodketen en wat boodschappen, ook een elektronicabestelling binnen een mum van tijd thuisbezorgd hebben? In Duitsland kan dit sinds kort. MediaMarkt is in ons buurland een samenwerking aangegaan met Uber. In alle grote Duitse steden worden de taxi's van Uber ingezet voor het bezorgen van elektonicaproducten tot aan de voordeur: in Berlijn, Hamburg, Frankrijk, München, Keulen en Düsseldorf worden de bestellingen vanuit zo'n 200 winkels thuisbezorgd, binnen 90 minuten. Uiteindelijk wordt de service vanuit 400 filialen beschikbaar. Van het laten bezorgen van enorme beeldbuizen is echter geen sprake: de service is alleen beschikbaar voor kleinere apparaten, met een totaalgewicht van maximaal 23 kilo.
Of de elektronica op korte termijn bezorgd gaat worden door robots, is nog even de vraag. De zelfrijdende, autonome bezorgauto's van Ubers foodtak worden immers op steeds meer plekken uitgerold: sinds kort zijn de wagentjes ook in Japan te vinden.
Plus
Supermarktketen Plus is deze week van start gegaan met een nieuw e-commerceplatform. Aan de voorkant is er het een en ander veranderd aan de app; de grootste vernieuwingen vinden op de achtergrond plaats. Zo zegt de keten met een mix van 'nieuwe technologieën en functionaliteiten' nauwkeuriger en sneller te kunnen reageren op klantbehoeften. Zo zorgt een composable e-commercestructuur ervoor dat er per supermarkt kan worden ingespeeld op verschillende vragen van klanten, op het gebied van assortiment, promoties en loyaliteitprogramma's. Dat resulteert erin dat de promoties per winkel kunnen verschillen. “De impact van promoties op onze totale omzet neemt toe, en het is belangrijk voor ons om campagnes te creëren die tegemoetkomen aan de behoeften van onze klanten”, aldus cio René Geelhuijzen.
Amazon
Amazon gaat stoppen met zijn 'just walk out'-technologie in zijn kassaloze Fresh-supermarkten. In ongeveer de helft van de Fresh-locaties wordt de technologie gebruikt, maar werkt niet altijd naar behoren. Zo komen bonnen vaak uren later pas bij klanten binnen, mede omdat ze gecheckt worden door mensen van buitenaf. Die werknemers checken via camera’s wie de boodschappen pakt en labelen ze vervolgens aan de juiste klant om fouten op de bon te voorkomen. Hierom gaan de supermarkten van Amazon werken met een Dash Cart-systeem. Met een combinatie van algoritmes en sensoren registreert een slimme winkelwagen welke artikelen de klant erin legt. Die verschijnen vervolgens op de display van de Dash Cart, waarop klanten kunnen inloggen met een QR-code. Voor mensen die geen Amazon-lid zijn, komen er ook zelfscankassa’s.