PostNL: minder omzet met meer verstuurde pakketjes

PostNL: minder omzet met meer verstuurde pakketjes

De stijging in het aantal verstuurde pakketjes vanuit Azië zet verder door.

PostNL heeft in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 86 miljoen pakketten bezorgd: een stijging van 3,8 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks deze volumestijging werd er wel minder omgezet.

Het post- en pakketbedrijf heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van 2024 zien dalen met 2 procent, tot 765 miljoen euro. Pakketbezorging was hier een groot gedeelte van: de afgelopen maanden zette het bedrijf 555 miljoen euro om met het versturen van pakketjes. Vorig jaar was dat nog 561 miljoen euro.

De stijging in het aantal verzonden pakketjes ligt met name bij internationale klanten, zoals webshops uit Azië. Het pakketvolume in deze tak steeg met 25 procent; een trend die vorig jaar al werd ingezet. Op deze pakketjes zit een lagere marge voor PostNL. In Nederland zelf groeide het aantal verstuurde pakketjes met 0,3 procent.

Minder bezorgers
Het pakketbedrijf heeft zijn kosten vorig jaar fors zien stijgen, met name door hogere personeelskosten. Om deze te beteugelen wil PostNL minder frequent bezorgen. Voor pakketbezorging houdt dit in dat bezorging op dezelfde dag minder vaak wordt aangeboden, en zondagsbezorging wordt afgebouwd.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!