Nederland telt meer gevallen van webwinkelfraude. Ook is het gemiddelde bedrag waarvoor consumenten worden opgelicht hoger. Dat becijfert brancheorganisatie Thuiswinkel.org, dat zijn bevindingen met het AD deelt.
Thuiswinkel.org directeur Marlene ten Ham stelt dat vooral websites met een .com-adres die logo’s en namen van bekende webshops misbruiken, toenemen. “En wie daar eenmaal in de val is getrapt, geeft meer geld uit: gemiddeld 350 euro per slachtoffer, dat is 20 procent meer dan vorig jaar.” De brancheorganisatie laat weten regelmatig samen met de politie een ‘scamcheck’ te doen voor consumenten en ondernemers.
De politie kreeg in de eerste vier maanden van 2024 in totaal bijna 33.000 meldingen van fraude. In iets meer dan de helft van die gevallen gaat het om fraude op webwinkels of op platformen zoals Marktplaats. De afgelopen jaren is het aantal gevallen van webwinkelfraude waarbij de politie een verdachte in het vizier had verviervoudigd: van minder dan 2 naar bijna 8 procent.
Reacties 0