Joolz groeit door: dit jaar nog naar de Emiraten
Gepubliceerd op 26 juni 2024 om 09:40
Nederlands kinderwagenmerk Joolz gaat dit jaar nog van start in de Verenigde Arabische Emiraten. Het merk uit Amsterdam start online, waarna er langzaam wordt gebouwd aan de fysieke aanwezigheid, zegt ceo Richard den Hollander tegen RetailTrends.
Het Nederlandse merk uit 2007 is inmiddels verkrijgbaar in zo'n 50 landen, waaronder de VS en Korea. Hier heeft het bedrijf zo'n 1.400 verkooppunten. Onlangs opende Joolz nog zijn eerste fysieke vestigingen in nieuwe aanwinst Frankrijk, bij 2 'premium' wholesalepartners in de hoofdstad. Hier volgen op korte termijn de Emiraten (Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Ajman, Umm Al Qaywayn, Ras al-Khaimah en Fujairah) op.
Zodra Joolz uitbreidt naar een nieuwe markt, worden allereerst een handvol zelfstandige winkels in grote steden aangesloten. Daarna volgen premium ketens. Luxewarenhuizen (zoals John Lewis in het VK en Nordstrom in de VS) zijn de hekkensluiters. Uitbreiding naar een nieuwe markt gaat dus altijd geleidelijk en volgens een vast script. "Eerst zorgen dat 1 retailer een goede business aan ons heeft, voordat je anderen aanhaakt. Daarmee zorg je voor een stabiele ondergrond", aldus de ceo.
Groot in China
De grootste groei ziet Den Hollander ontstaan in de regio Azië-Pacific. Vorig jaar steeg de omzet hier met meer dan 400 procent. Om deze groei verder te versterken, is het merk een samenwerking aangegaan met een premiumretailer in Shanghai en Peking. “Daar hebben we inmiddels 8 winkels, dus bouwen we dus heel geleidelijk weer onze business op.”
Joolz is een vreemde eend in de bijt. Niet alleen groeide het merk in nog geen 2 decennia uit tot internationale speler; het bedrijf houdt er een geheel eigen strategie op na. In ‘eigen’ winkels gelooft het immers niet. Hoe dat zit, lees je in dit gesprek met ceo Richard den Hollander.
Foto: Richard den Hollander