De Dove-campagne met ‘gewone’ vrouwen slaat wél aan. Dat blijkt uit de merkacceptatie van de Unilever-merken Dove en Lux. De producent nam de proef op de som, en testte door welk type vrouw consumenten zich het meest aangesproken voelen.
Voor een campagne voor het merk Lux werd de populaire actrice Sarah Jessica Parker ingezet, bekend uit ‘Sex and the City’. Volgens marketing-theorieën een goede zet, gezien de redenering dat “het aspiratieniveau altijd een stuk hoger moet liggen.” Dove kreeg de inmiddels bekende ‘gewone vrouwen’ toebedeeld, een meer onconventionele aanpak.
Unilever volgde beide campagnes vervolgens via tracking. Daaruit bleek dat beide campagnes goed scoorden. Maar op de factor merkacceptatie scoorde Dove zeer goed, en daarmee ruim beter dan Lux. Opvallend, want onderzoekers van de Universiteiten van Tilburg en Arizona concludeerden onlangs nog dat de campagne een averechts effect zou hebben. Uit hun onderzoek bleek dat het kijken naar extreem dunne of bovengemiddeld zware modellen vrouwen juist bewust maakt van hun eigen fysiek.
“Dove-vrouwen slaan wél aan”
Gepubliceerd op 11 mei 2006 om 00:00
Reacties 0