Coco & Sebas: omzet per chocoladewinkel blijft stijgen
Gepubliceerd op 25 juli 2024 om 12:10
Coco & Sebas ziet de gemiddelde omzet per vestiging nog steeds stijgen: afgelopen jaar pluste het chocolademerk 35 procent per winkel - ook de overgenomen Leonidas-filialen. “De ene locatie groeit met 11 procent, anderen met 70 procent", zegt ceo Roger Scheeren tegen RetailTrends.
Begin 2023 nam Coco & Sebas 16 winkels van failliete branchegenoot Leonidas over, waarmee het winkelbestand in 1 klap op 23 vestigingen uitkwam. Deze omgebouwde vestigingen zagen al binnen een halfjaar een omzetstijging van zo'n 40 procent. Die lijn zet nog altijd door, vertelt Scheeren nu.
Zonder uitzondering doet iedere winkel het 'gewoon goed'. "In de winkels die wij als uitdagend zien, vallen de omzetten niet per se tegen. We zijn er vooral zelf lerende." Met locaties van minder vierkante meters, bijvoorbeeld. Zo is Coco & Sebas nu op 4 NS-stations en Schiphol te vinden. "Dan is het de uitdaging om er een kleiner assortiment te voeren: wat leg je neer, hoe kun je de consument op de juiste manier bedienen?"
Rustiger groeien
Hoewel de ceo nog steeds ruimte ziet voor zo'n 45 á 50 locaties in ons land, is de urgentie om zo'n 5 winkels per jaar te openen minder groot geworden. "We willen niet groeien om het groeien", vertelt Scheeren. Nu het bedrijf meer schaal heeft - met alle bijkomende voordelen - zijn die extra locaties minder van belang. "Dat was vooral belangrijk toen we wat kleiner waren; nu hebben we een mooie dekking in het land.”
Op de kortere termijn mikt Coco & Sebas nu op 25 locaties in Nederland: nog 2 erbij dus.
Als kleinere chocolatier – met pak ‘m beet 2 handenvol winkels – een bekende rot in het vak overnemen: Coco & Sebas waagde de sprong toen het vorig jaar de failliete keten Leonidas kocht. Roger Scheeren blikt terug en vooruit.