Winnaar/verliezer van de week: Primark en Delhaize

Winnaar/verliezer van de week: Primark en Delhaize

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Primark en Delhaize

Primark

Primark doet het goed in Nederland. De textieldiscounter maakte afgelopen boekjaar in Nederland een nettowinst van 3,9 miljoen euro, blijkt uit de jaarrekening die RetailTrends bekeek. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor: 1,6 miljoen euro. De omzet steeg met 15 procent tot 406 miljoen euro. Opvallend daarbij is dat Primark er geen enkele winkel bij kreeg. Alle extra omzet komt dus uit de huidige winkels.

Delhaize

Delhaize maakt grote verliezen, al hoopt de winkelketen dat het niet structureel is. Het Belgische zusje van Albert Heijn leed vorig jaar een verlies van 382 miljoen euro. Dat komt mede doordat het 270 miljoen euro kwijt was aan eenmalige kosten. Die hadden grotendeels te maken met de verzelfstandiging van 128 supermarkten, een operatie die maart vorig jaar werd aangekondigd. In totaal is het bedrijf al 476 miljoen euro kwijt aan het geheel. Dat loopt vermoedelijk nog verder op, omdat de laatste 21...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Primark en Delhaize

Primark

Primark doet het goed in Nederland. De textieldiscounter maakte afgelopen boekjaar in Nederland een nettowinst van 3,9 miljoen euro, blijkt uit de jaarrekening die RetailTrends bekeek. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor: 1,6 miljoen euro. De omzet steeg met 15 procent tot 406 miljoen euro. Opvallend daarbij is dat Primark er geen enkele winkel bij kreeg. Alle extra omzet komt dus uit de huidige winkels.

Delhaize

Delhaize maakt grote verliezen, al hoopt de winkelketen dat het niet structureel is. Het Belgische zusje van Albert Heijn leed vorig jaar een verlies van 382 miljoen euro. Dat komt mede doordat het 270 miljoen euro kwijt was aan eenmalige kosten. Die hadden grotendeels te maken met de verzelfstandiging van 128 supermarkten, een operatie die maart vorig jaar werd aangekondigd. In totaal is het bedrijf al 476 miljoen euro kwijt aan het geheel. Dat loopt vermoedelijk nog verder op, omdat de laatste 21 winkels pas eind dit jaar worden overgedragen. Delhaize wilde van de eigen winkels af, omdat die veel minder goed draaien dan die van ondernemers.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!