RetailRookie Mystery United stopt voetbalshirts in je brievenbus

RetailRookie Mystery United stopt voetbalshirts in je brievenbus

Voetbalshirts zijn voor de grootste fans van de sport zoveel meer dan shirts. De bekendere exemplaren hangen in meerdere kasten, maar hoe zit het met clubs uit Indonesië of Mexico? Mystery United bezorgt de meest uiteenlopende shirts in de brievenbus. Een sinterklaasmoment gegarandeerd. 

 

RetailRookies 2024 - 2025

RetailTrends geeft elk jaar 10 jonge, veelbelovende retailconcepten een podium: de RetailRookies. Zij pitchen hun concept op RetailTrends Live op 12 september aanstaande. Een vakjury selecteert op basis van de 10 pitches drie finalisten. Het publiek in de zaal stemt vervolgens op één van de drie finalisten. Zij bepalen hierdoor wie de RetailRookie of the Year 2024-2025 wordt.

De vakjury bestaat uit: Wouter Kolk (ceo Ahold Delhaize Europa), Bas Duijsens (ceo Wibra), Lies Goezinne (ceo Holland & Barrett), Marleen Smit (directeur retail Google), Myrthe Scheenjes (head of retail ABN Amro) en Marcel ten Holte (oprichter RetailTrends).

Eerdere RetailRookies zijn onder meer Charlie Temple, Crisp en Naduvi. Cloudpillo, een...

Voetbalshirts zijn voor de grootste fans van de sport zoveel meer dan shirts. De bekendere exemplaren hangen in meerdere kasten, maar hoe zit het met clubs uit Indonesië of Mexico? Mystery United bezorgt de meest uiteenlopende shirts in de brievenbus. Een sinterklaasmoment gegarandeerd. 

 

 

Met diploma’s in de journalistiek en communicatie, gevolgd door verschillende marketingfuncties, heeft Stan Hoff geen doorsnee retail-cv. Toch start hij tijdens de coronacrisis met een nieuwe hobby: Mystery United. Hoff ziet een Britse abonnementsdienst voor voetbalshirts op social media, en denkt: ‘Dit moet naar de Benelux.’


In januari 2021 gaat de eerste order de deur uit. Al binnen een halfjaar ligt het huis van Hoffs vader bomvol pakketjes. Dat kan niet langer zo. Hoff zegt zijn baan op en huurt een ruimte bij GSM Punt, dat wordt gerund door een goede vriend. Die ruimte is Mystery United overigens alweer ont groeid: dit voorjaar verhuisde de webshop naar een nieuwe stek in Vriezenveen, met 3 fulltimers en 8 parttimers in dienst.


Als fervent voetballiefhebber weet Stan Hoff hoe belangrijk voetbalshirts zijn. Het concept achter Mystery United is dan ook simpel: voetbalfans verrassen met shirts die ze (nog) niet kennen. “Een voetbalshirt is niet zomaar een stofje: elk shirt heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen historie en trots. En wij bezorgen dat verhaal bij mensen thuis.”


De shirts van Mystery United zijn geen standaard clubshirts, van Chelsea of FC Barcelona. Het zijn collector’s items die je niet op iedere straathoek vindt, om zo een verrassingsmoment te creëren. Het sinterklaaseffect, maar dan met een oudere doelgroep. “Volwassenen die weer kinderlijk enthousiast worden.”


Mysteryboxen

De corebusiness draait volledig om de mysterybox, met shirts van zowel bekende als onbekende clubs. “Echte fans sluiten abonnementen voor mysteryboxen af. Dan ontvangen ze bij ­voorbeeld elk kwartaal een shirt in de brievenbus.” Soms met thema, zoals rond het EK voetbal. Het bedrijf verzond rond het evenement shirts van landen die nog in de running waren voor de kampioenstitel. 

Tekst loopt door onder de afbeelding
Mystery United Stan Hoff


Ook belangrijk: klanten kunnen clubs of kleuren uitsluiten. “We sturen nooit Nederlandse shirts naar Nederlandse klanten. Dat kan niet, in verband met clubvoorkeuren.”

Van Duitsland tot Italië, en van Indonesië tot Tanzania: Hoff en team halen de voetbalshirts overal en nergens vandaan. “Het begon met een paar via ­ via contacten, waar je een paar keer wat bestelt. Voor je het weet heb je een collectie en een netwerk van 60 leveranciers.”


Soms willen clubs zelf van hun voorraden af, een andere keer vraagt Mystery United rechtstreeks aan een club of ze de shirts kunnen overnemen. Toch gaat het vooral om de merken die shirts produceren voor een club. Zij willen vaak van hun voorraden af. “Het is inmiddels een heel bont gezelschap.”

Sportsponsoring

Dat het concept in een niche zit brengt kansen met zich mee. Zo investeert Mystery United in sportsponsoring. In samenwerking met een kleine club uit Luxemburg zijn shirts ontwikkeld, volledig in eigen stijl. “Zo willen we ook op een creatieve manier in beeld komen.”


Hoewel Mystery United met zijn 3 jaar nog een echte rookie is, is het bedrijf inmiddels ook actief in België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Italië. “Maar er zijn natuurlijk nog meer landen in Europa waar we kunnen verkopen.”
Ook nog op het wensenlijstje van Hoff? Shirts bedrukken, reguliere verkoop uitbreiden – en misschien ooit winkels openen. Maar: het bedrijf is net verhuisd naar een groter hoofdkantoor met dc. “We hebben onze handen nog wel even vol." 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!