Dit houdt de Nederlandse retailtop bezig

Dit houdt de Nederlandse retailtop bezig

Het 20-jarig jubileum van RetailTrends is groots gevierd met een extra feestelijke editie van RetailTrends Live in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De crème de la crème van de Nederlandse retail ging op het podium met elkaar in gesprek. Een terugblik in quotes.

 

'Als wij de prijzen van andere supermarkten niet in de gaten houden, doet de klant het wel'
– Ton van Veen, ceo Jumbo

Jumbo heeft Albert Heijn uitgedaagd door de prijzen te vergelijken. In gesprek met Rick Nieman krijgt ceo Ton van Veen de vraag of het wel zo slim is om de marktleider uit te dagen. “De klant reageerde positief, dus het werkte."

Jumbo wil volgens hem geen prijzenoorlog ontketenen, maar laten zien dat de supermarkten elkaar op het gebied van prijs goed in de gaten houden. "Als wij dat niet doen, doet de klant het wel. Concurreren op prijs is van alle dag  in onze sector.”

 

'Wat je bij ons nooit zult vinden, zijn Crocs'
- Jan Baan, ceo Omoda

"Wij vinden die schoenen er gewoon niet uitzien, of het nou een fashiontrend is of niet", zegt ceo Jan Baan...

Het 20-jarig jubileum van RetailTrends is groots gevierd met een extra feestelijke editie van RetailTrends Live in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De crème de la crème van de Nederlandse retail ging op het podium met elkaar in gesprek. Een terugblik in quotes.

 

'Als wij de prijzen van andere supermarkten niet in de gaten houden, doet de klant het wel'
– Ton van Veen, ceo Jumbo

Jumbo heeft Albert Heijn uitgedaagd door de prijzen te vergelijken. In gesprek met Rick Nieman krijgt ceo Ton van Veen de vraag of het wel zo slim is om de marktleider uit te dagen. “De klant reageerde positief, dus het werkte."

Jumbo wil volgens hem geen prijzenoorlog ontketenen, maar laten zien dat de supermarkten elkaar op het gebied van prijs goed in de gaten houden. "Als wij dat niet doen, doet de klant het wel. Concurreren op prijs is van alle dag  in onze sector.”

 

'Wat je bij ons nooit zult vinden, zijn Crocs'
- Jan Baan, ceo Omoda

"Wij vinden die schoenen er gewoon niet uitzien, of het nou een fashiontrend is of niet", zegt ceo Jan Baan van Omoda in een duogesprek met coo Sjors Teunissen van Rivièra Maison. "Het gevaar voor elk bedrijf is dat het te veel wil doen. Maar als je alles voor iedereen doet, wie of wat ben je dan nog? Dan ben je je eigen positionering kwijt. De producten in ons assortiment moeten bij Omoda passen. Dat betekent dat je soms ook 'nee' moet zeggen tegen iets wat er commercieel ongelofelijk aantrekkelijk uitziet."


'Er is niemand die 's ochtends opstaat en zegt: 'Vandaag heb ik een nieuwe bank nodig''
- Sjors Teunissen, coo Rivièra Maison

De huidige marktomstandigheden zijn niet makkelijk voor het interieurmerk, zegt coo Sjors Teunissen van Rivièra Maison. "Wij hebben niet, zoals Omoda, een heel duidelijke vraag die we met ons aanbod kunnen beantwoorden. We verkopen luxury goods. Het beetje geld dat mensen overhouden, daarvan hoop je dat ze dat bij ons uitgeven. Rivièra Maison is groot geworden met teksten op producten. Een concept waar vervolgens veel anderen mee aan de haal zijn gegaan. Wat denk ik bijna niemand weet, is dat we bijna geen producten met teksten meer verkopen. Ons imago dient dus veranderd te worden. Hiervoor zoeken we de verjonging op, onder meer door samen te werken met influencers."


'We hebben het geprobeerd in de Verenigde Staten, maar daar ging alles fout'
- Raymond Cloosterman, ceo Rituals

Na een kortstondig en mislukt avontuur in de Verenigde staten heeft Rituals vorig jaar voorzichtig voet aan de grond gezet in Azië. Waarom het fout ging in de VS? "We zijn begonnen op de verkeerde plek, met het verkeerde team. Als ik het nu over zou kunnen doen, zou ik alles anders aanpakken en bijvoorbeeld starten in samenwerking met warenhuizen", vertelt ceo en oprichter Raymond Cloosterman.

 In Azië zouden er tussen de 20 en 30 vestigingen bij moeten komen. "We gaan rustig starten, leren en vooral niet dezelfde fouten maken als in de Verenigde Staten. Volgende week openen we een winkel in Tokio. We zijn al 20 jaar bezig maar ik heb het idee dat ons avontuur net pas begint."


'We moeten niet concurreren op prijs, maar op kwaliteit'
- Wouter Kolk, ceo Europa & Indonesië Ahold Delhaize

Kapot wil hij het nog net niet noemen, maar het voedselsysteem moet volgens ceo Wouter Kolk van Ahold Delhaize Europa & Indonesië wel beter. “We moeten zorgen voor betere producten, meer sustainable en gezonder.” Kolk wijst op de pasta die je in Italië vindt. Die is veel voedzamer. “Is de kwaliteit goed, dan zit je na een half bordje vol.”

Kolk vindt het een verantwoordelijkheid voor de hele sector. Niet concurreren op prijs, maar op kwaliteit is zijn devies. “Ik denk dat dat de toekomst is.” Technologie kan ervoor zorgen dat het ook voor mensen die het minder breed hebben betaalbaar blijft. “Beter hoeft niet altijd duur te zijn.”

'Het beste van AI is waarschijnlijk nog altijd beter dan het slechtste van menselijke interactie'
- Kate Ancketill, retailfuturist

AI wordt uiteindelijk de beste vriend van consument én retailmerk, stelt retailfuturist Kate Ancketill. Voicegestuurd shoppen en écht gepersonaliseerde aanbevelingen kloppen op de deur. De ervaring met AI-chatbots is nu nog niet optimaal, erkent ze.

Maar: "Die ervaring heb ik ook vaak bij mensen. We herkennen allemaal wel dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt als je belt met een customerservice. Maar geen enkel mens kan iets afweten van alle schakels in de retailprocessen. Het beste van AI is nu al beter dan het slechtste van menselijke interactie." 


'De meest gestelde vraag in de westerse wereld is: wat gaan we eten vandaag?'
- Tom Peeters, ceo en medeoprichter Crisp

Wat gaan we eten vandaag? Iedereen vult die vraag op een andere manier in, maar desalniettemin moeten we allemaal eten. En dat kost veel tijd: voedsel moet gekocht, klaargemaakt en opgeruimd worden. En dan moet je het weer opnieuw verzinnen. “Daar ligt een kans voor technologie om dat vele malen efficiënter te maken, wat ertoe leidt dat jij je tijd kunt indelen zoals jij wilt”, zegt Peeters.

Hij verwacht op het gebied van keuzehulp een enorme verandering. “Niet in de komende 20 jaar, maar al in de komende paar jaar.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!