Het Grote Speelgoedboek van bol. is inmiddels een begrip geworden, maar achter dit iconische boek schuilt een indrukwekkend en complex proces. Jaarlijks werkt bol. met honderden leveranciers om een enorme hoeveelheid beelden, video's, QR-codes en productteksten te verzamelen en te verwerken. Dit was voorheen een tijdrovende en handmatige klus. Om dit proces te verbeteren, besloot bol. samen te werken met De Reclamefabriek en hun geavanceerde software, Smart Content Manager.
Een innovatieve oplossing voor een klassieke uitdaging
Een paar jaar geleden stond bol. voor een enorme uitdaging: hoe beheer je duizenden productafbeeldingen, teksten en QR-codes van honderden leveranciers, zonder chaos en fouten? De Reclamefabriek en bol. brachten samen het gehele proces in kaart en ontwikkelde een oplossing die naadloos aansluit op hun behoeften. Bestaande software van de Reclamefabriek werd aangepast en nu kunnen alle leveranciers hun content via één platform aanleveren, waarna deze wordt aangepast en verwerkt, zodat het team direct kan starten met goedgekeurde, gecontroleerde content. De content wordt geautomatiseerd verwerkt in de app en in de DTP-opmaak. Hierdoor kan het creatieve team meteen aan de slag om het Grote Speelgoedboek te maken, zonder tijdsverlies of extra kosten door correctierondes.
Efficiëntie voor alle leveranciers van bol.
Ook de honderden leveranciers en merkfabrikanten die jaarlijks content aanleveren voor Het Grote Speelgoedboek en de bijbehorende app profiteren van deze aanpak. Zij hebben inzicht in wat er is aangeleverd en goedgekeurd en ontvangen geautomatiseerde reminders die het aanleverproces stroomlijnt en fouten minimaliseert.
Focussen op de kwaliteit in plaats van het ‘gedoe’
De uitdagingen van contentbeheer zijn niet uniek voor bol.; veel retailers hebben moeite met het beheren en stroomlijnen van grote hoeveelheden content vanuit diverse bronnen. Bij sommige retailers zijn er wel 10 verschillende bronnen waar product- en/of beeldinformatie vandaan komt. Ook zien we veel systemen die ‘vervuilt’ zijn. Het risico op fouten en tijdverlies is daardoor hoog. Marketeers zijn altijd druk en willen graag focussen op de kwaliteit in plaats van het ‘gedoe’ eromheen. In de praktijk is het team vaak nog bezig is met het definitief maken van de inhoud tijdens het creatieve proces. Dit leidt af en brengt ook de kwaliteit van de marketing uiting in gevaar.
Waarom contentautomatisering de toekomst is
Door contentbeheer te automatiseren, kunnen retailers efficiënter werken en hun creatieve focus behouden. Door gebruik te maken van geautomatiseerde processen heeft bol. de verwerkingstijd met maar liefst 30% weten te reduceren en ook de correctierondes in het creatieve proces zijn aanzienlijk gedaald. Door dat alle content goedgekeurd wordt aangeleverd vanuit één platform, en direct kan worden gestart met goedgekeurde content bespaar je veel tijd. En kunnen marketeers focussen op het maken van hoogwaardige marketingmaterialen.
Alle voordelen op een rij
- Tijdbesparing: Minder manuren dankzij een efficiënt proces
- Automatische herinneringen: Voor opvolging van contentverzameling
- Digitaal correctieproces: Alle correcties worden digitaal verwerkt
- Eén centrale opslag: Alle marketing-assets op één plek
- Inzicht in advertentieposities: Direct overzicht van bezettingsstatus
- Altijd actuele gegevens: Up-to-date informatie over status van promo data
- Snel schakelen in plankmodule: Gemakkelijk layouts maken met goedgekeurde content
- Automatische opmaak: Goedgekeurde layouts worden direct verwerkt in Adobe InDesign
- Klein beginnen: Software ook te gebruiken voor kleine hoeveelheden of projecten
Klaar voor de toekomst met De Reclamefabriek
Wil je, net als platform bol., de lat hoger leggen en tegelijkertijd tijd en geld besparen door te investeren in contentautomatisering? Met onze geavanceerde software ontzorgen we jou, zodat jij je volledig kunt richten op de kwaliteit van je output. Laat je creativiteit bloeien en zie je merk groeien!
Ontdek zelf hoe de aanpak van De Reclamefabriek jouw bedrijf kan helpen bij contentautomatisering, waardoor je tijd en geld bespaart bij het maken van reclamematerialen. Interesse? Neem dan contact op met Marieke de Koning voor meer informatie of vraag hier whitepaper.
Reacties 0