Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, Bol, Etos en Gall & Gall, zag de omzet in het derde kwartaal licht stijgen. De resultaten werden gedrukt door de prestaties in de Verenigde Staten.
De omzet kwam op iets meer dan 22 miljard euro uit, een stijging van 1 procent. In de VS, goed voor 60 procent van de omzet, was er een daling van 0,1 procent. In Europa ging het met een stijging van 2,6 procent een stuk beter.
Forse groei online
De online omzet van Ahold Delhaize nam met 5,1 procent toe, tot ruim 2,2 miljard euro. In Europa ging het om een stijging van 10 procent. Albert Heijn noteert ook een flinke toename bij de online boodschappen. Ceo Frans Muller heeft het in een toelichting over 'dubbele groeicijfers'.
Dat is mede te danken aan de opening van het tweede gemechaniseerde Home Shop Center van Albert Heijn in Zwolle. "Met een aanzienlijk deel van onze bestellingen in Nederland dat nu geautomatiseerd wordt verwerkt, ben ik enthousiast dat we een sterk recept voor succes hebben en deze bedrijfsactiviteit efficiënt en duurzaam kunnen opschalen.” Over de prestaties van webwinkel Bol wordt niets gezegd.
Minder winst
Onderaan de streep bleef er bij Ahold Delhaize 372 miljoen euro over. Een jaar eerder was de nettowinst nog 394 miljoen euro. De operationele winst bedroeg 583 miljoen euro, 6,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat kwam onder meer door de sluiting van 32 slecht presterende Stop & Shop-winkels in de VS en de verkoop van Delhaize-filialen aan franchisers, wat extra kosten met zich meebracht.
Reacties 0