Winnaar/verliezer van de week: Carpetright en Monki
Gepubliceerd op 22 november 2024 om 09:14
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Carpetright en Monki.
Carpetright
Carpetright Nederland is overgenomen door de eigen directie. Het gaat om managing director Gideon Tienkamp en financieel directeur Maikel Hofman. De Britse tak van de specialist in vloerbedekkingen en woninginrichting kwam afgelopen zomer in grote problemen. Op de vraag of de Nederlandse Carpetright zonder de overname ook in de problemen was gekomen, antwoordde Tienkamp: “Die kans was zeker aanwezig. Zoals gezegd konden we de plannen die de komende jaren het verschil gaan maken niet uitvoeren onder de vorige eigenaar en dat gaan we nu versneld doen. We zijn al jaren de grootste en meest gespecialiseerde retailketen in vloeren en met onze plannen kunnen we dit de komende jaren vasthouden en verder uitbouwen." Met de overname lijkt het voortbestaan dus gered.
Monki
H&M Group stopt volgend jaar met de Monki-winkels. Het Zweedse modeconcern brengt het damesmerk onder bij zusterketen Weekday. Ook de eigen webshop verdwijnt. Monki heeft nu 56 winkels in 15 landen, waarvan 7 in Nederland. Een 'beperkt aantal' wordt omgebouwd tot Weekday-winkel, waar zowel kleding voor mannen als vrouwen wordt verkocht. De meeste Monki-zaken gaan dicht. Wat de exacte gevolgen voor de Monki-activiteiten in Nederland zijn, is niet duidelijk. Vorig jaar bracht H&M Group al de Monki-organisatie onder bij Weekday. Het hoofdkantoor in Göteborg werd gesloten. Op dat moment had Monki nog 78 winkels in 17 landen. Weekday had toen 54 winkels in 15 landen. Nu zijn dat er 47 in 14.