De feestdagenperiode is voor veel webshops hét moment om te pieken. Maar terwijl je orders binnenstromen, nemen ook de retouren toe. Hoe zorg je ervoor dat je retourproces zowel efficiënt als klantvriendelijk blijft tijdens drukke periodes? PostNL biedt dé tools om grip te krijgen op retouren: ons retourplatform en het slimme heen- en teruglabel maken het verschil.
Waarom retourmanagement essentieel is
Wist je dat 69% van de online shoppers eerst het retourbeleid checkt voordat ze iets kopen? Retouren spelen een cruciale rol in de klantbeleving én je bedrijfsresultaten. Een soepel retourproces maakt klanten tevreden en stimuleert herhaalaankopen. Dus zorg ervoor dat je retourproces in topvorm is.
Lees ook: waarom Haarshop voor het retourplatform kiest >
Vier tips voor een retourproces in topvorm
1. Haarscherpe retourinformatie voor de feestdagen
Retouren kunnen een grote impact hebben op je klantenservice en logistiek, vooral tijdens drukke periodes. Zorg ervoor dat je retourbeleid ultraduidelijk is en communiceer eventueel dat het verwerken van retouren iets langer kan duren. Overweeg ook om je retourtermijn tijdelijk te verlengen. Dit kan bijdragen aan meer tevreden klanten en minder druk op je klantenservice.
2. Slim omgaan met retourkosten
Overweeg een kleine retourbijdrage te vragen. Dit maakt klanten bewuster van hun aankoop, verlaagt retourpercentages én helpt kosten te besparen. Transparantie is hierbij essentieel: leg uit waarom je kosten rekent en benadruk voordelen zoals duurzaamheid. Via het retourplatform regel je eenvoudig of en hoeveel retourkosten je wil rekenen.
Uit onderzoek blijkt inmiddels dat retourkosten rekenen echt zorgt voor minder retouren, terwijl het minimale invloed heeft op je conversie. Zo vragen Wehkamp, Zara en H&M al sinds enkele jaren een kleine bijdrage voor retouren. Nu Wehkamp 50 cent per geretourneerd artikel vraagt, krijgt de webwinkel vijfduizend producten per dag minder terug.
Bron: nu.nl
3. Data als je beste vriend
Met ons retourplatform krijg je direct inzicht in retourpatronen. Zie je bijvoorbeeld dat een bepaald product vaak terugkomt? Gebruik die inzichten om direct aanpassingen te doen in je assortiment, verpakking of productbeschrijvingen.
4. Maak retouren eenvoudig én foutloos
Ons heen- en teruglabel maakt het retourproces kinderlijk eenvoudig. Het label dat je gebruikt voor verzending, is hierbij gelijk het retourlabel voor je klant. Geen printstress, geen gedoe. Pakket dichtplakken en afgeven bij PostNL-punt, pakketautomaat of bij de bezorger aan de deur. Je klanten melden hun retour eenvoudig online bij je aan en kunnen het pakket volgen via track & trace. Extra handig: het heen- en teruglabel is het standaard verzendlabel voor zakelijke PostNL-klanten!
Je retouren in topvorm? Regel dit nog voor de feestdagen
Gepubliceerd op 25 november 2024 om 11:02
Reacties 0