Het Primark-effect, wordt het wel genoemd. Als de prijsvechter een winkel opent, staan er lange rijen en kan een winkelcentrum op een derde meer bezoekers rekenen. Ondanks gunstige omzetcijfers heeft de Ierse keten een kluif aan de Nederlandse retailmarkt. RetailTrends zocht Primark op in Dublin en sprak met David Swann Lassche, als algemeen directeur verantwoordelijk voor de Nederlandse winkels.
Primark heeft in Nederland vanaf het begin te maken met het stempel ‘goedkope kleding van slechte kwaliteit.’ Kunt u dat beeld kantelen?
"In de 16 jaar waarin we in Nederland actief zijn, hadden we beter moeten communiceren wat we precies doen en waar we succesvol in zijn. Ik denk dat dit komt omdat we een business zijn met Ierse roots, we waren te bescheiden. Als we in Nederland meteen luid en duidelijk hadden gereageerd, zou er nu een heel ander beeld van Primark bestaan. Mensen in steden als Rotterdam, Den Haag en Eindhoven zijn gek op Primark. Maar consumenten hebben nog vaak een mening die niet gebaseerd is op hun eigen ervaring, maar op verhalen die ze via-via hebben gehoord. Daar ligt dus een grote taak voor ons. Door...
Het Primark-effect, wordt het wel genoemd. Als de prijsvechter een winkel opent, staan er lange rijen en kan een winkelcentrum op een derde meer bezoekers rekenen. Ondanks gunstige omzetcijfers heeft de Ierse keten een kluif aan de Nederlandse retailmarkt. RetailTrends zocht Primark op in Dublin en sprak met David Swann Lassche, als algemeen directeur verantwoordelijk voor de Nederlandse winkels.
Primark heeft in Nederland vanaf het begin te maken met het stempel ‘goedkope kleding van slechte kwaliteit.’ Kunt u dat beeld kantelen?
"In de 16 jaar waarin we in Nederland actief zijn, hadden we beter moeten communiceren wat we precies doen en waar we succesvol in zijn. Ik denk dat dit komt omdat we een business zijn met Ierse roots, we waren te bescheiden. Als we in Nederland meteen luid en duidelijk hadden gereageerd, zou er nu een heel ander beeld van Primark bestaan. Mensen in steden als Rotterdam, Den Haag en Eindhoven zijn gek op Primark. Maar consumenten hebben nog vaak een mening die niet gebaseerd is op hun eigen ervaring, maar op verhalen die ze via-via hebben gehoord. Daar ligt dus een grote taak voor ons. Door het gesprek aan te gaan met klanten en andere stakeholders, kunnen we het beeld stap voor stap keren."
In Nederland heeft Primark een goed boekjaar gehad, terwijl 4 winkels juist kleiner zijn gemaakt. Hoe zit dat?
"We hadden een heel goed jaar, met een recordomzet en het grootste like-for-like succes van het hele bedrijf. Tegelijkertijd zijn we bezig met efficiency en hoe we dingen beter kunnen doen. Nederland is 1 van de duurste landen waarin we opereren, met name vanwege hoge personeelskosten. Het is dus heel belangrijk om de juiste beslissingen te nemen.
Het was lastig goed te presteren in grote winkels waar we bijvoorbeeld te weinig personeel hadden. Daarom zijn we in Enschede, Zwolle en Nijmegen van 3 naar 2 verdiepingen gegaan en hebben we in Tilburg 2 verdiepingen afgestoten. De winkels ogen nu meer opgeruimd en dat geeft meer rust. Dat is prettiger voor onze klanten die nu sneller iets kunnen vinden, maar ook voor onze collega’s. We laten ons assortiment verder zo goed mogelijk aansluiten bij wat de klant in die steden wil. Dat kan betekenen dat we in die filialen een bepaalde jas niet meer in 5, maar in 3 kleuren aanbieden."
Waarom stoot Primark volgend jaar het filiaal in Dordrecht af?
"Dat was een heel moeilijke beslissing, we zaten er al 10 jaar. Toch denk ik dat het voor de toekomst het juiste besluit is. Het filiaal deed het op zich prima, maar de huur was te hoog en dat drukte de winst. Daarom hebben we uiteindelijk besloten de huur niet te verlengen. Ook omdat we in de omgeving nog 4 andere vestigingen van Primark hebben, waaronder 3 in Rotterdam. Al het personeel van het filiaal in Dordrecht kan bij de vestigingen in de buurt aan de slag."
Click & collect is succesvol bij Primark in het Verenigd Koninkrijk. Wordt dit ook in Nederland uitgerold?
"Daar zijn op dit moment geen plannen voor, maar dat kan veranderen in de toekomst. 1 op de 5 bezoekers van onze vernieuwde website gebruikt de voorraadchecker, waarmee we vorig jaar in Nederland zijn begonnen. We krijgen daar positieve reacties op. Mensen willen zeker weten dat bepaalde items op voorraad zijn, voordat ze een bezoek aan de winkel brengen."
Komen er op korte termijn nog nieuwe winkels bij?
"Vooralsnog focussen we op het efficiënter maken van de winkels die we al hebben. Hebben we de juiste gebouwen en wat hebben onze collega’s nodig? Daar valt nog veel succes te behalen.
Ik geloof dat er in de toekomst zeker meer vestigingen mogelijk zijn in Nederland. Waar die moeten komen? Daar kan ik nog niks over zeggen, maar er is wel een aantal steden waarin ik geïnteresseerd ben."
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;