Matige kwaliteit veroorzaakt weerzin consument tegen tv-commercials
Gepubliceerd op 19 november 2004 om 00:00
Het enorme aanbod tv-reclame veroorzaakt onder een groep consumenten weerzin. Zij vinden niet alleen dat er te veel en te lang reclame getoond wordt, maar zijn ook weinig te spreken over de kwaliteit van de spotjes. Wanneer weerzin en irritatie plaatsmaken voor cynisme, krijgt de kijker het gelijk aan zijn zijde. Cynisme geeft namelijk kracht en de cynische consument brengt die kracht tot uiting door reclame te vermijden of, nog een stap verder, de producten waarvoor irritante reclame wordt gemaakt, helemaal niet meer te kopen. Dat geldt voor zowel reguliere commercials als gesponsorde programma`s. Adverteerders reageren hierop door tv-reclame in samenhang met andere media te ontwikkelen of door zich uitsluitend toe te leggen op andere media. Een betere oplossing is echter te zorgen voor interessante, boeiende tv-reclame waar de consument iets aan heeft. Zelfs de grootste cynici kunnen wel spotjes noemen waar ze enthousiast over zijn. Negatieve gevoelens blijven echter veel langer hangen. Als reclamemedium moet televisie entertainment bieden en amusement. De kijker moet meer bij campagnes betrokken worden wil hij naar aanleiding van reclame het geadverteerde product kopen.
Reacties 0