Column: Alleen het beste team verzekert doorstart Blokker

Column: Alleen het beste team verzekert doorstart Blokker

Het is zeer de vraag of Alibaba-topman Roland Palmer de familie-eer heeft behoed voor eeuwige spot en hoon. Er is bovenmatig veel aandacht voor de nazaat die het gezicht is van het onbekende consortium, dat de merkrechten en de webwinkel van Blokker heeft gekocht. Palmer wordt kwaliteiten toegekend die hij nooit kan waarmaken. Wat telt, zijn de kwaliteiten van het leiderschapsteam dat in 2025 de doorstart handen en voeten mag geven. Te beginnen met de 45 franchisenemers van Blokker. 


Van de geschiedenis kun je veel leren. Bijna 10 jaar geleden werd Roland Palmer op 16 juni 2015 gedwongen om de voorzittersrol van een iconisch familiebedrijf op te geven ‘als gevolg van een verschil van inzicht met de raad van commissarissen’.


Daaraan vooraf ging een jarenlange strijd om de macht. Toen hij in september 2009 op verzoek van zijn geliefde oom tot het hoogste echelon van de macht mocht toetreden, kon hij nog nat achter de oren als consultant niet bevroeden dat zijn lauweren als kroonprins geen enkele garanties gaven voor de toekomst. 

 

Ongezonde besluitvorming

Dat gold zeker voor de in het...

Het is zeer de vraag of Alibaba-topman Roland Palmer de familie-eer heeft behoed voor eeuwige spot en hoon. Er is bovenmatig veel aandacht voor de nazaat die het gezicht is van het onbekende consortium, dat de merkrechten en de webwinkel van Blokker heeft gekocht. Palmer wordt kwaliteiten toegekend die hij nooit kan waarmaken. Wat telt, zijn de kwaliteiten van het leiderschapsteam dat in 2025 de doorstart handen en voeten mag geven. Te beginnen met de 45 franchisenemers van Blokker. 


Van de geschiedenis kun je veel leren. Bijna 10 jaar geleden werd Roland Palmer op 16 juni 2015 gedwongen om de voorzittersrol van een iconisch familiebedrijf op te geven ‘als gevolg van een verschil van inzicht met de raad van commissarissen’.


Daaraan vooraf ging een jarenlange strijd om de macht. Toen hij in september 2009 op verzoek van zijn geliefde oom tot het hoogste echelon van de macht mocht toetreden, kon hij nog nat achter de oren als consultant niet bevroeden dat zijn lauweren als kroonprins geen enkele garanties gaven voor de toekomst. 

 

Ongezonde besluitvorming

Dat gold zeker voor de in het verleden behaalde resultaten van het concern. Blokker Holding werd bestuurd vanuit de achteruitkijkspiegel, terwijl de marktomstandigheden, competitie en de consument in drastisch tempo waren veranderd. Jaap Blokker geloofde totaal niet in internet, wel in bakstenen winkels om zijn handel vanuit te drijven.


Voor Palmer vormde de ongezonde besluitvormingscultuur aan de bestuurstafel in Laren een blok aan zijn been: diep ingesleten gezagsverhoudingen, een stroperige overlegstructuur en onwil om te luisteren.


Het concern was geknecht naar de mores van een persoon die geen tegenspraak duldde van collega-bestuurders als broer Ab Blokker, rekenmeester Ad van der Horst en Thomas Smit, zoon van de oprichter van speelgoedketen en toenmalig Blokker-zusje Bart Smit. Toezichthouders Piet Klaver, Abel Slippens, Henk Rottinghuis en Theo de Kool waren de bekende spek en bonen.


De ambitieuze Palmer had het niet voor het uitkiezen toen hij in juli 2011, direct na het overlijden van zijn oom, de raad van bestuur moest gaan leiden. Wel had hij een strategische visie om de onbestuurbare moloch met 3.000 winkels in rap tempo te moderniseren. Vernieuwing, verjonging en vooruit kijken vormden de 3 belangrijkste pijlers van de transformatie. 


Masterplan van Palmer

In zijn ongeduld zag hij geen heilige huisjes als beren op de weg. 4 jaar lang leverde hij strijd tegen het sluimerende verzet van collega-bestuurders en commissarissen. De oplopende verliezen van tientallen miljoenen van de holding en het gezichtsverlies rond de gefnuikte fysieke vernieuwing van de nieuwste Blokker deden Palmer uiteindelijk de das om.


Desalniettemin vloeit nadien de complete ontvlechting van het concern voort uit het masterplan waar Palmer voor tekende. 


Blokkers modernisering 

Blokker heeft de laatste jaren voor het faillissement, mede dankzij de bruidsschat van Ab en Els Blokker, onder leiding van Jeanine Holscher zwaar geïnvesteerd in de digitale infrastructuur, en in voorraadmanagement- en klantdatasystemen. Honderden onrendabele winkels zijn gesloten en 420 overgebleven winkels zijn geoptimaliseerd. 

Logistieke deals met DHL, Ochama, Amazon en ship-from-store zijn uitgerold. En dan is er de marketplace Blokker Connect, waar Palmer met Nextail de basis voor legde. Het  succes van de samenwerking met Bol voor de verkoop van artikelen onder het Blokker-merk is saillant: Palmer wilde in 2012 het onlineplatform kopen maar kreeg daar de handen niet voor op elkaar. 


Vernieuwing, verjonging en vooruit kijken zijn ook voor Blokker 2.0 leidende principes. Wie gaan de doorstart praktisch handen en voeten geven? 


Palmer is heer en meester van online, maar zonder een goed managementteam en retailstrategie is er geen toekomst voor Blokker in winkelgebieden. Kijk en leer van hoe dit de laatste jaren bij HEMA en Wibra is aangepakt. 

Ceo Pauline Boerman 

Geef Pauline Boerman, tot voor kort ceo van Blokker, het budget en de tijd om haar strategie voor de fysieke verkoop (verder) te implementeren. En bind goede ervaren mensen aan haar leiderschapsteam om in het eerste jaar gelijk een stevig huis te bouwen waar het draait om service, goede kwaliteit, scherpe prijzen en gezelligheid. 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!