5x trends in e-commerce voor 2025

Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

5x trends in e-commerce voor 2025

E-commerce is de afgelopen jaren flink gegroeid en is tegenwoordig niet meer weg te denken. Hoe ziet de e-commercewereld er eigenlijk voor het komende jaar uit? Er zijn een aantal trends die we kunnen verwachten in 2025. We sommen hieronder een aantal te verwachten e-commercetrends voor je op.

1. AI

AI, oftewel artificial intelligence, wordt op steeds meer vlakken toegepast. Zo wordt het ook in de e-commerce gebruikt, en in 2025 kan het nog meer worden uitgebreid. Er zijn een aantal werkzaamheden waarvoor je AI kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de klantenservice. Je kunt hiervoor een AI-bot gebruiken die 24/7 voor de klanten klaarstaat en hen kan voorzien van antwoorden op hun vraag. Daarnaast kun je AI ook inzetten voor automatisering van e-mails. Denk aan een automatische mail na een aankoop. Bovendien kan een AI-tool je ook helpen met het voorraadbeheer, of kun je bijvoorbeeld AI jouw productteksten laten schrijven. AI kan op deze manier de efficiëntie in e-commerce vergroten en bepaalde taken uit handen nemen.

2. SEO
Je wil natuurlijk dat jouw webshop hoog in Google komt te staan als mensen op zoek zijn naar een product. Een hoge positie in de zoekmachine kan zorgen voor meer zichtbaarheid, meer kliks en meer leads. Het is daarom van groot belang om te blijven investeren in deze vindbaarheid. Je kunt bijvoorbeeld SEO toepassen om op een organische manier hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Er zijn verschillende manieren om SEO toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding. Dit is het verkrijgen van links van externe websites die verwijzen naar jouw website, waardoor jouw positie kan stijgen. Het toepassen van linkbuilding hoeft niet moeilijk te zijn: je kunt simpelweg gebruikmaken van dit linkbuilding platform, waar je talloze linkmogelijkheden op kunt vinden.

Naast linkbuilding is het ook belangrijk om aandacht te schenken aan de techniek achter jouw webshop, de content op de website en de gebruikerservaring.

3. Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt vandaag de dag steeds belangrijker. Het maken van duurzame keuzes is dan ook van groot belang, zowel voor de aardbol als voor de portemonnee. Maar daarnaast kan je met duurzame keuzes ook werken aan het imago. Consumenten geven namelijk steeds vaker de voorkeur aan merken die milieubewust bezig zijn, en dit kan ook een goede manier zijn om jezelf te onderscheiden van de concurrent. Ook in de e-commercebranche kan hier dus over worden nagedacht.

Je kunt bijvoorbeeld op een duurzame manier de pakketten verzenden, denk aan koeriersdiensten die rijden op elektriciteit. Bovendien zou je kunnen overwegen om te kiezen voor duurzame verpakkingen.

4. AR
Augmented reality oftewel AR is erg handig: je kunt namelijk een beeld krijgen van hoe iets eruit ziet in het echt. Vaak wordt een AR-beeld getoond aan de hand van 3D. AR kan ook worden toegepast in de e-commerce. Je kunt bijvoorbeeld dankzij AR een kledingstuk bekijken, of een ander product dat je ook van de achterkant wil bekijken of die je graag in werkelijke grootte wil bekijken. Ook voor meubelwinkels kan dit ideaal zijn: mensen kunnen door middel van AR bekijken hoe een meubel in hun woonkamer staat zonder het meubel eerst in huis te hoeven hebben staan.

5. Social media
Daarnaast kan social media een goede combinatie vormen met e-commerce. Steeds meer mensen zitten namelijk op socialmediakanelen en ook daar kun je als e-commercebedrijf op aanwezig zijn. Zo kun je werken aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf, maar kun je social media ook gebruiken voor het onder de aandacht brengen en verkopen van jouw product. Er kunnen namelijk ook aankopen via socialmediakanalen worden gedaan. Je kunt bijvoorbeeld een foto plaatsen van een kledingstuk met daarachter een link naar jouw webshop, maar je kunt ook video’s plaatsen op de kanalen. Het gebruikmaken van social media is dus een win-win als het geldt voor e-commercebedrijven.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!