Naïf-oprichters doen stap terug: 'Twijfels of wij nog de juiste mensen waren voor de volgende fase'

Naïf-oprichters doen stap terug: 'Twijfels of wij nog de juiste mensen waren voor de volgende fase'

Na zo'n 12 jaar geven Naïf-oprichters Jochem Hes en Sjoerd Trompetter de dagelijkse leiding van het Nederlandse huidverzorgingsmerk uit handen. RetailTrends sprak met Trompetter over de beweegredenen, de uitbreiding naar de Duitse markt en de ambities voor de toekomst.


Sjoerd Trompetter vindt het wel een logische stap om nu meer aan de zijlijn te staan bij het huidverzorgingsmerk dat hij samen met Jochem Hes in 2013 oprichtte. Als jonge vaders schrokken ze destijds van de schadelijke ingrediënten in veel babyverzorging en besloten natuurlijke, duurzame producten te ontwikkelen met milieuvriendelijke verpakkingen. Inmiddels is Naïf uitgegroeid tot een bekende merknaam en zijn de producten in meerdere landen verkrijgbaar. “We zijn from scratch begonnen en begonnen te groeien. Steeds moesten we onszelf opnieuw uitvinden, maar we kregen twijfels of wij nog de juiste mensen waren voor de volgende groeifase”, zegt Trompetter.


Het tweetal vond...

Na zo'n 12 jaar geven Naïf-oprichters Jochem Hes en Sjoerd Trompetter de dagelijkse leiding van het Nederlandse huidverzorgingsmerk uit handen. RetailTrends sprak met Trompetter over de beweegredenen, de uitbreiding naar de Duitse markt en de ambities voor de toekomst.


Sjoerd Trompetter vindt het wel een logische stap om nu meer aan de zijlijn te staan bij het huidverzorgingsmerk dat hij samen met Jochem Hes in 2013 oprichtte. Als jonge vaders schrokken ze destijds van de schadelijke ingrediënten in veel babyverzorging en besloten natuurlijke, duurzame producten te ontwikkelen met milieuvriendelijke verpakkingen. Inmiddels is Naïf uitgegroeid tot een bekende merknaam en zijn de producten in meerdere landen verkrijgbaar. “We zijn from scratch begonnen en begonnen te groeien. Steeds moesten we onszelf opnieuw uitvinden, maar we kregen twijfels of wij nog de juiste mensen waren voor de volgende groeifase”, zegt Trompetter.


Het tweetal vond het ook tijd voor een frisse blik. “Het is voor een bedrijf altijd goed als er een keer een nieuwe wind waait. Dit voelde eigenlijk als een heel positief moment, waarin er geen noodzaak was, maar wel een kans. Onze nieuwe ceo Gijs Krimp heeft de ideale combinatie van commerciële ervaring en soft skills. Hij heeft lang bij gerenommeerde partijen als Procter & Gamble gewerkt en beschikt over een leiderschapsstijl die bij ons bedrijf aansluit. Naïf is een heel vriendelijk bedrijf met een caring culture. Daar past hij goed in en we hebben alle vertrouwen in hem.”


Aandeelhouder en adviseur

Beide oprichters blijven bij het bedrijf betrokken als aandeelhouder en adviseur. Of het lastig is om de touwtjes meer uit handen te geven? “Dat kan ik over een paar maanden vertellen, maar nu voelt het nog heel goed. Wij adviseren en ondersteunen met name naar klanten en leveranciers en bemoeien ons niet meer met de dagelijkse leiding. We hebben deze keuze heel bewust gemaakt en daar moeten we gedisciplineerd in zijn.”


De volgende stap voor het bedrijf is het veroveren van het marktleiderschap in Nederland en België, en tegelijkertijd stevig voet aan de grond krijgen in Duitsland. “We winnen in Nederland en België nog steeds structureel marktaandeel en zijn bijna marktleider. In Duitsland hebben we nog een lange weg te gaan. Het is een hele grote markt, dus dat is gewoon veel werk”, aldus Trompetter.

 

Kapitaalinjectie

Wat helpt is de kapitaalinjectie van 23 miljoen euro die het bedrijf in 2023 kreeg van de Europese investeerder Future Business Partnership (FBP). “We hebben speciaal voor de toetreding tot de Duitse markt een team opgericht en daar gaat heel veel van onze investering heen. Ook in Nederland is het nooit makkelijk geweest, maar in een land waar niemand je kent begin je weer vanaf 0.”


Volgens Trompetter werpt de focus op Duitsland al zijn vruchten af. “We hebben er de afgelopen 2 jaar hard aan gewerkt en zien nu dat er echt tractie komt. We moeten de consumenten weer bereiken en daarom doen we heel veel dingen die we vroeger in Nederland ook deden, zoals negenmaandenbeurzen. In Duitsland is er wel 1 consumentenbeurs per stad en die doen we allemaal.”


Juiste snaar

Het belangrijkst is volgens Trompetter om in Duitsland de juiste snaar te raken bij jonge ouders. “Dat gaat er net iets anders dan in Nederland. Er wordt nog meer waarde gehecht aan vertrouwen, dus aan samenwerkingen met dokters of certificaten. We hebben daarom een programma opgezet waarin we samenwerken met kraamvrouwen. Ieder land heeft gewoon zijn eigen karakteristiek. Door lokale mensen aan te nemen, veel te praten met Duitse consumenten en winkelketens leren we heel veel.”


Verdere groei lukt volgens Trompetter alleen door te blijven innoveren. “Een jaar of 4, 5 geleden begonnen we met wet wipes, van die billendoekjes. We kwamen erachter dat die allemaal van plastic waren, waarop we een plantaardig alternatief in de markt hebben gezet. Daar verkopen we nu 4 miljoen pakjes per jaar van, dus dat is echt gigantisch. We moeten telkens weer dingen verzinnen om de markt op te schudden.”

 

Luis in de pels

Dat steeds meer spelers duurzaamheid omarmen, vindt Trompetter positief. “Dat juichen we alleen maar toe. De markt verandert, maar dat gaat langzaam. Dat er in bijna alle verzorgingsproducten microplastics zitten, 70 procent van de verkochte wet wipes van plastic zijn en er hormoonverstorende stoffen in zonnebrandcrèmes zitten, slaat nergens op. Voorlopig is het helaas nog niet zo dat iedereen om is”, zegt Trompetter.


Hij hoop dat Naïf andere bedrijven kan aanzetten tot verandering. “Ons streven is om de industrie te veranderen, niet om de enige te zijn die een duurzame keuze maakt. Ik vind het juist een compliment als allerlei grote bedrijven in onze categorie hun producten aanpassen, omdat wij de luis in de pels zijn.”


Of deze ontwikkeling geen bedreiging vormt voor hun eigen merk? Trompetter blijft er nuchter onder. “Niks blijft hetzelfde, dus daarom blijven we innoveren. We moeten altijd beter blijven dan andere merken.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!